Afkomstig uit Argentinië

De veelzijdige Argentijnse dirigent Alejo Pérez heeft zich in korte tijd een plek verzekerd in de internationale operawereld en wordt geregeld uitgenodigd om internationaal gerenommeerde symfonische orkesten en ensembles voor hedendaagse muziek te dirigeren. Na zijn studies compositie en muziekdirectie startte hij zijn carrière als assistent van Péter Eötvös van wie hij de opera’s Angels in America (Théâtre du Châtelet, Parijs) en Lady Sarashina (Opera’s van Lyon en Parijs) creëerde. Tevens deed hij ervaring op aan het hoofd van het NDR Symfonisch Orkest, waar hij Christoph von Dohnányi assisteerde.

Tussen 2009 en ‘12 was Alejo Pérez algemeen muziekdirecteur van het Teatro Argentino de La Plata; een theaterhuis dat hij nieuw leven inblies met succesvolle nieuwe producties van Don Carlos, La Damnation de Faust, Das Rheingold, Tristan und Isolde en Lady Macbeth van Mtsensk. Vanaf 2010 was hij ook één van de toonaangevende dirigenten in het Teatro Real in Madrid, onder intendant Gerard Mortier, waar hij bejubelde producties leidde van Rienzi, Don Giovanni, Death in Venice (Britten), Wolfgang Rihms Die Eroberung von Mexico en Osvaldo Golijovs Ainadamar. Hij had er ook een nauwe samenwerking met het Orquesta Sinfónica de Madrid in concerten met o.m. Teresa Berganza, Plácido Domingo en Ian Bostridge. Voorts heeft maestro Pérez lange samenwerkingen met de Opéra de Lyon - waar hij onder meer Pelléas et Mélisande, Schrekers Die Gezeichneten en Stravinsky’s Le Rossignol voor het voetlicht bracht - en met de Opera van Rome (La Cenerentola, Lulu en Sjostakovitsj’ De Neus). Onder zijn recente engagementen kunnen we melding maken van Massenets Werther en Gounods Faust  met de Wiener Philharmoniker op de Salzburger Festspiele; Parsifal en Der Rosenkavalier in het Teatro Colón (Buenos Aires) en zijn huisdebuten aan respectievelijk de Semperoper in Dresden met Carmen en de Lyric Opera in Chicago met Jevgeni Onegin. Andere recente hoogtepunten waren Cherubini’s Medea in de Opera van Stuttgart; Der Freischütz in Tokyo (productie van Peter Konwitschny) en de wereldpremière van GerMania (Aleksandr Raskatov) in de Opéra de Lyon. Alejo Pérez leidde vorig seizoen in Opera Vlaanderen met veel bijval de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande in een productie van Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet - een productie die tevens te gast was in Luxemburg.

Binnenkort in

OPERA

Shéhérazade / L'heure espagnole

BALLET

Cherkaoui / Bausch

CONCERT

Mahler 4