Ana Naqe is een Albanees-Belgische sopraan met een krachtige, warme ronde stem en een hartstochtelijk podiumprésence.

Ze maakte haar debuut in Die Zauberflöte van Mozart, Die Fledermaus (Strauss) en in de wereldpremière van de hedendaagse opera KET (Dejonghe). Zij speelde onder meer ook in Hänsel und Gretel (Humperdinck), La Périchole (Offenbach), La Scala di Seta (Rossini), Lo Speziale (Haydn), David (Reissiger) en Béatrice et Bénédict (Berlioz), Carmen (Bizet), Les Noces (Stravinsky), Dido and Aeneas (Purcell), Salomé (Strauss), La Bohème (Puccini) en Cosi fan Tutte (Mozart).

Dankzij haar brede, warme stembereik en haar speelse acteervermogen kan ze zich inleven in alle genres, zoals lied, opera, operette, oratoria, religieuze muziek en ook in hedendaags experimenteel werk. Internationaal bracht dit haar tot in Australië, Japan, Canada, China, Estonia...

Ze is vaste soliste in het Sint Paulus Simfonietta en Camerata in Antwerpen. Ze zong de sopraansolo van meerdere missen van Schubert, Haydn, Händel, Mozart, Charpentier, Zelenka, Bach en Beethoven.

Ze heeft nauw samengewerkt met verschillende operahuizen, gerenommeerde orkesten, muziektheaters, producers, festivals en ensembles zoals: La Monnaie De Munt (Brussel), Le Grand Théâtre du Luxembourg, Opera Vlaanderen in Antwerpen & Gent, het Amsterdamse Concertgebouw, het Belgisch Nationaal Orkest, het Brussels Philharmonic, de Bozar in Brussel, het Concertgebouw in Brugge, T’Kuipke in Gent, het La Passione Orchestra, het LOD, Transparant, het Spectra Snsemble, het Haftcraft Ensemble, ...

Heden zingt ze in Tabula Rasa, een dansvoorstelling van Isabelle Beernaert, die in alle Belgische en Nederlandse zalen vertoond wordt en in 2019 ook meerdere keren in de Carré in Amsterdam.

In 2018 zingt ze Dulcinea in L’homme de la Mancha in een regie van Michael de Cock en dirigent Bassem Akiki, een samenwerking van KVS met de Munt. Er wordt getoerd in heel België en in 2019 in de Teatro Espanol in Madrid, Teatro Solis in Montevideo, Teatro Colón in Buenos Aires, etc...