http://www.alaia.fr

De Tunesische ontwerper Azzedine Alaïa (°1940) groeide uit van boerenzoon tot een van de meest invloedrijke couturiers van de laatste decennia. Hij kleedde beroemdheden van Grace Jones, Madonna, Brigitte Nielsen en Lady Gaga tot presidentsvrouwen als Carla Bruni en Michelle Obama. In 1989 droeg de wereldberoemde sopraan Jessye Norman een door Azzedine Alaïa ontworpen kleed tijdens haar optreden voor de 200ste verjaardag van de Franse Revolutie in Parijs. Met Jonah Bokaers Shahrazad voor Ballet Vlaanderen is Azzedine Alaïa niet aan z’n proefstuk toe als kostuumontwerper. Eerder creëerde hij de kostuums voor Vu d’ici van choreografe Carolyn Carlson in 1995, het ballet Les Nuits van choreograaf Angelin Preljocaj in 2013 en datzelfde jaar volgde de opera Le nozze di Figaro in een regie van Christopher Alden en met een decor van legendarisch Frans architect Jean Nouvel.

Na zijn studies als beeldhouwer in Tunis werd Alaïa assistent kleermaker en maakte hij ook eigen creaties voor individuele klanten. Hij verhuisde naar Parijs, waar hij kort voor Christian Dior en vervolgens voor Guy Laroche en Thierry Mugler werkte tot hij in de late jaren 1970 zijn eigen atelier opende. Al gauw werd deze plek in het hartje van de Marais-wijk the place to be zowel voor de Parijse beau monde als voor de internationale jetset. Iedereen wilde een exclusief ontwerp van Monsieur Alaïa, tot zelfs Greta Garbo toe. Maar ook al opende Alaïa  boetieks over de hele wereld, toch blijft hij een vreemde eend in de bijt binnen het mode-landschap. Hij volgt niet het gebruikelijke ritme van twee shows per jaar maar toont enkel iets wanneer hij vindt dat hij iets te tonen heeft, soms met een interval van 8 jaar! Wel blijft hij steeds exclusieve ontwerpen maken voor zijn vele individuele klanten. Zelfs in de jaren dat zijn bedrijf eerst onder de mode-gigant Prada-group en daarna onder het luxemerk Richemont kwam te werken, bleef hij deze onafhankelijkheid behouden. Azzedine Alaïa is een uitzonderlijk kunstenaar die wars van alle commercialiteit en trends tijdloze kunst maakt en daarmee reeds decennialang steeds opnieuw weet te fascineren.

Werkte in het verleden mee aan