Afkomstig uit Spanje

De Spaanse theatermaker Calixto Bieito gold lange tijd als het enfant terrible van de Europese operascène. Vandaag is hij een van de meest gevraagde operaregisseurs met producties in tal van vooraanstaande operahuizen: Berlijn, Stuttgart, München, Parijs, Hamburg, Oslo, Madrid... In Opera Vlaanderen tekende hij eerder voor producties die in het collectieve geheugen gegrift blijven: de ‘schandaalproductie’ Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny (Weill), een weergaloos beklemmende Lady Macbeth uit Mtsensk (Sjostakovitsj) en een verhelderende lezing van Richard Wagners Tannhäuser. Bieito staat voor heel fysiek, beeldend theater en sterke confrontaties met het publiek. Theater dat steevast onder de huid kruipt maar dat dramaturgisch bijzonder sterk onderbouwd is. “Hij is een ‘mensenverteller’ die diep in de ziel peilt en naar boven haalt wat we liever verdringen of zelfs niet willen weten”, aldus dramaturge Bettina Auer. In zijn bijzonder directe theatertaal deinst hij niet terug voor de exploratie van de donkerste zijden van het menselijke bewustzijn.