Koen Bollen studeerde kunstwetenschappen en theaterwetenschappen aan de universiteiten van Brussel, Leiden en Antwerpen. Tussen 2010 en 2014 werkte hij aan de Junge Oper Stuttgart, waar hij als dramaturg verschillende wereldcreaties, zoals Die Taktik van componist Jennifer Walshe en eveneens talrijke inclusieve stukontwikkelingen begeleidde. Hij ontving de beurs Musiktheater Heute 2012-2014, wat leidde tot de wereldcreatie Tonguecat, naar het boek van Peter Verhelst, aan de Bayerische Staatsoper München (2016).
Als freelance-dramaturg werkte hij samen met onder meer regisseur Jorinde Keesmaat aan La clemenza di Tito voor de Opéra Orchestre National Montpellier en aan Louis Andriessens Odysseus’ Women & Anaïs Nin en Pascal Dusapins To be Sung voor het Centre of Contemporary Opera in New York en Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam.
Sinds januari 2016 is hij dramaturg voor Opera Ballet Vlaanderen en werkte onder meer mee aan Sidi Larbi Cherkaoui's Exhibition en Requiem, alsook Pelléas et Mélisande van Cherkaoui, Damien Jalet en Marina Abramović en de kinderstukken Banket! van Tom Goossens en Als Niemand me ziet van Jonas Vlerick. Tijdens het seizoen 2019-2020 is hij dramaturg voor Rusalka van Alan Lucien Øyen, RASA [naar La Bayadère] van Daniel Proietto en Shéhérazade van Haider Al Timimi.
Koen Bollen geeft les aan het Conservatorium Antwerpen en de International Opera Academy in Gent. Hij is co-redacteur en auteur van het boek “Ballet Vlaanderen 50 jaar”

Binnenkort in