Tom Goossens startte de opleiding drama in het KASK in 2012. Vanaf het derde bachelorjaar richtte hij zich op operaregie. Zijn eerste onderzoeksproject naar spelen met klassieke zang groeide uit tot de voorstelling Ahimè, een operamonoloog met Ellen Wils. Een jaar later, in 2017, werd zijn masterproef Don Juan geselecteerd voor de hoofdprogrammering van Theater Aan Zee, het Jonge Hartenfestival in Groningen en Operadagen Rotterdam. Naast zijn eigen werk assisteerde hij in 2016 en 2017 operaregisseur Guy Joosten aan de International Opera Academy en was hij regieassistent van Comp. Marius voor de voorstelling Onze Wederzijdse Vriend. Vanaf 2018 is Goossens resident bij Translab, de jongemakerswerking binnen Muziektheater Transparant. Onder Translab en zijn eigen compagnie, DESCHONECOMPANIE, creëerde hij Così en Le Nozze die samen met Don JuanDEDAPONTETRILOGIE vormen, drie bewerkingen van Mozarts opera’s met libretti van Lorenzo Da Ponte. In deze cyclus werden de drie voorstellingen geprogrammeerd bij Opera Ballet Vlaanderen, De Munt, Operadagen Rotterdam en Theater Aan Zee. Begin 2019 maakte Goossens zijn eerste kindervoorstelling Banket! Of De Wraak Op De Macbeths voor Opera Ballet Vlaanderen. Vanaf 2019 gaat hij er als jonge maker in residentie. Naast Der Jasager brengt hij zijn eerste operaregie met symfonisch orkest: L’Heure Espagnole van Ravel. Als acteur was Goossens te zien in de muziektheatervoorstelling Berg van Steven Prengels en Arno Synaeve. Behalve in het theater is Goossens ook werkzaam als docent Muziektheatrale Vorming aan de klassieke zangklas van het conservatorium Gent.

Binnenkort in