Prachtig én beklijvend muziektheater: De pers over 'Boy'

Superlatieven in overvloed! Het nieuwe muziektheater 'Boy' van Kyoko Scholiers werd met veel liefde onthaald in de pers. Lees hier enkele hoogtepunten uit de recensies.


Wat een loodzware, verstikkende voorstelling had kunnen worden, blijkt prachtig muziektheater. Een voorstelling die op vrijwel alle vlakken perfect het evenwicht weet te vinden tussen slaan en zalven.


Boy is muziektheater met een missie. Niet zozeer het vernieuwen van het theater maar het vernieuwen - of minstens: het aankaarten - van een weerloos stukje van de wereld staat hier centraal. Middels straf spel, ranke muziek en zorgvuldig gekozen woorden die gebouwd zijn uit lettergrepen hartverscheurende realiteit.


Wat Boy knap maakt zijn de sprankeltjes hoop, die er zelfs op de allermoeilijkste momenten altijd ergens in de lucht zweven. En je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar een wanhopige liefdesverklaring, dat is Boy ook, want je eigen kind afzetten voor de deur van een instelling en zelf alleen naar huis moeten gaan, omdat het moet, is enorm pijnlijk, maar ook dat is liefde.



Joris Blanckaert componeerde soundscapes die dreigend de gebeurtenissen ondersteunen. Ze worden uitgevoerd door het Hermesensemble en staan in contrast met de mooie en haast lieflijke interventies van het kinderkoor van Opera Ballet Vlaanderen, die Boy’s gedachtenwereld verklankt.


Verder heeft Scholiers een fantastische groep acteurs rond zich verzameld, die met snelle kostuum- en pruikwissels switchen tussen hun vele rollen. Sofie Decleir is opnieuw fenomenaal, terwijl Greg Timmermans uitblinkt wanneer hij een ruigere kant van zichzelf mag tonen. Met ook nog Tiny Bertels, Joris Van den Brande en Laurence Roothooft is er voldoende komisch talent aan boord om de zware thematiek wat humor in te blazen, zonder dat het stuk verglijdt in onnodige lichtheid.


Boy reist nog doorheen Vlaanderen en Nederland in 2021 en 2022.

Ontdek alle data en tickets hier >

Beelden: Raymond Mallentjer