Het verhaal van RASA in twee minuten

Voor zijn gloednieuwe voorstelling RASA haalde choreograaf Daniel Proietto zijn inspiratie bij de balletklassieker La Bayadère. De kolonialistische blik van het origineel ruimt bij Proietto plaats voor een universelere vertelling over naastenliefde. We geven je dat verhaal even mee.

Een bijzondere reis

Een welgestelde jongeman, Solor, dwaalt door de achterbuurten van een grootstad. Hij ontmoet er de Faker, die spreekt voor de wanhopigen en de armen. Aangetrokken door Solors rijkdom, reikt de Faker hem zijn diensten aan. 

Hoewel Solor de Faker niet vertrouwt, laat hij zich toch overtuigen hem te vergezellen op een tocht. Dat de tocht een heel bijzondere reis zal worden, kan Solor dan nog niet weten…

Het verleden van Solor

We komen terecht in Solors verleden; in een klaslokaal waar een Gouvernante haar hooggeboren leerlingen, de jonge Solor en het meisje Gamzatti, lesgeeft in de rol van de perfecte man en de perfecte vrouw. In die les sluipt ook een arme, nieuwsgierige jongen binnen: Nicky.

We springen vooruit in de tijd en zien Nicky, ondertussen een jongeman geworden, die worstelt met zijn genderidentiteit en in de prostitutie terecht is gekomen. Zijn vrienden en collega’s-sekswerkers moedigen hem aan om vrouwenkleren aan te trekken en zijn vrouwelijke zelf tevoorschijn te laten komen.

Solor en de Faker ontmoeten Nicky, en Solor bewondert haar schoonheid. De Faker onthult dat Nicky de arme jongen was in Solors lessen, al die jaren geleden. Wanneer Nicky Solor ziet, gooit ze zich op de grond, maar Solor tilt haar zachtjes op. Ze dansen teder samen, totdat Nicky wegrent.

 

Het diner

Koningin Victoria staat erop dat er een huwelijk wordt gearrangeerd tussen Solor en Gamzatti – het ‘perfecte koppel’. De Faker organiseert een verlovingsdiner. Het jonge koppel danst, koud, een zorgvuldig ingestudeerde dans.

Maar de Koningin is niet onder de indruk van hun nepromance. Ze beveelt Nicky, die op het huwelijk aanwezig is als danseres, om haar te vermaken met een dans, maar bespot dan haar vrouwelijkheid en moedigt iedereen aan om te lachen. Terwijl Nicky wegvlucht, mondt het feest uit in een enorm dansnummer.

Nicky, teneergeslagen, vindt haar weg naar een bedenkelijk ziekenhuis, waar ze zich voorbereidt op een operatie. Maar ze haalt het niet: ze overlijdt op de operatietafel.

De schaduwwereld

Solor is diep bedroefd door Nicky’s dood. Hij dwaalt door een schaduwwereld, waarin vele mensen en wezens dwalen. Ze zijn verloren in hun gedachten van schuld, verlies, rouw, spijt en eenzaamheid. En ze zijn verplicht de gevolgen van hun daden onder ogen te zien. Uiteindelijk vindt Solor Nicky’s schaduw en probeert hij ermee te dansen, tot ze plots verdwijnt. 

In de echte wereld kijkt Solor rouwend toe, terwijl Nicky’s vrienden een ritueel uitvoeren voor haar dood. Tot de Faker hem nog een laatste keer op sleeptouw neemt.

 

Het festival

Uitgeput van verdriet staat Solor samen met de Faker achter in een rij bij de ingang van wat klinkt als een enorm festival. Aan ‘de andere kant’ van de ingang ontmoeten Nicky en Solor elkaar opnieuw, als kinderen. Ze zien elkaar zoals ze écht zijn en ze herkennen ‘de nieuwe orde der liefde’. 

Het feestgedruis neemt toe, terwijl iedereen samenkomt. Fantastische schepsels ontmoeten elkaar en verenigen zich. Gelijkheid heerst, en de geliefden hebben elkaar teruggevonden.

 

Benieuwd naar RASA?

RASA [naar La Bayadère] speelt van 25 januari tot 2 februari in de Stadsschouwburg Antwerpen, en van 7 tot 12 februari in Opera Gent. 

Ik kom naar RASA


Meer over RASA: