Meer liefde, minder angst

Regisseur Barbora Horáková Joly en dirigente Julia Jones over hun Ernani

door Koen Bollen en Ansala Ball, wo 2 nov 2022

Black Gauze 3

Samen brengen regisseur Barbora Horáková Joly en dirigente Julia Jones een verrassende en doorgedreven psychologische lezing van Verdi’s vroege opera Ernani. Het werk wordt weinig opgevoerd, maar is dringend aan een herontdekking toe én bij uitstek een opera voor deze tijd, vinden beide dames. ‘Ernani is een jongeman die de hedendaagse ambivalentie in zich draagt.’

Een Ernani voor vandaag

Door hun drukke schema’s is het niet mogelijk om dirigente Julia Jones en regisseur Barbora Horáková Joly fysiek samen te brengen en dus vindt het interview via zoom plaats. Het belet de beide dames niet om vol begeestering te vertellen over dat gelaagde personage Ernani, de titelheld in Verdi’s gelijknamige vroege opera.

‘Ernani is een personage dat me enorm intrigeert en erg past in de hedendaagse wereld’, zegt de Tsjechische Barbora Horáková Joly. Enkele jaren geleden was ze nog de vaste regiemedewerkster van Calixto Bieito, waaronder ook bij OBV. Ondertussen maakt ze zelf als regisseur furore in heel Europa: van Londen over Wenen en Praag tot Dresden en Berlijn. Ze valt op met haar doordachte en visueel prikkelende ensceneringen, waarin een grote nadruk ligt op de emotionele ontwikkeling van de personages. ‘Ernani voelt zich emotioneel verloren’, vervolgt Horáková Joly. ‘Ik geloof dat er vandaag een groot aantal, met name jonge mensen zijn die niet weten of ze nu gelukkig of ongelukkig zijn. Ze vragen zich af hoe ze kunnen liefhebben – zelfs hoe ze moeten leven. Ernani is een jongeman die deze hedendaagse ambivalentie in zich draagt.’

Barbora

‘Het is inderdaad niet eenvoudig om jong te zijn in deze maatschappij’, beaamt de wereldberoemde Britse dirigente Julia Jones. ‘Denk aan alle problemen die heersen: de klimaatverandering, oorlogen en ook de sociale media, die veel voordelen hebben maar ook gevaar inhouden. Jonge mensen moeten daar allemaal mee omgaan. Velen hebben er moeite mee zich veilig te voelen in deze snel veranderende wereld. Het is interessant om hierover na te denken aan de hand van de vier hoofdpersonages in Ernani. ’

Ernani belooft een fascinerende ontdekking te worden, zelfs voor doorgewinterde operabezoekers. Want ondanks zijn grote muzikale kwaliteiten wordt het werk vandaag nog erg weinig uitgevoerd. De reden daarvoor is te vinden in de ontstaansgeschiedenis. Na enkele eerste operasuccessen waarin de grootsheid van het koor centraal stond, wilde Giuseppe Verdi in 1843-’44 een nieuwe weg inslaan en meer inzetten op de psychologische portretten van zijn hoofdpersonages. Op zoek naar een nieuwe verhaalstof kwam hij uit bij de Franse auteur Victor Hugo, die met Hernani een sleutelwerk schreef van de Franse romantiek. Librettist Francesco Maria Piave kreeg de moeilijke opdracht om van Victor Hugo’s grootse theaterstuk in maar liefst vijf bedrijven een compactere operatekst te maken. In dat proces maakte Piave keuzes die de drijfveren van de personages niet altijd meer even duidelijk weergaven. Ook de plot werd moeilijker te doorgronden en voelt vandaag wat ouderwets aan. Om het werk te ontsluiten voor een hedendaags publiek grepen Julia Jones en Barbora Horáková Joly in nauw overleg verregaand in, in het libretto en de partituur.

Jones Julia 2018 Daniel Häker 2

de psychologie van Ernani

'Het is belangrijk dat de toeschouwers weten dat deze Ernani geen opvoering zal zijn van de volledige oorspronkelijke partituur', vertelt Horáková Joly. 'Julia en ik spendeerden heel wat tijd om de opera grondig te analyseren. We merkten in Ernani dan wel de kiem van de grote theatraliteit die latere opera’s van Verdi zo krachtig maakte, toch voelden we aan dat dit vroege werk nog erg fragmentarisch is opgebouwd en onnodig complex werkt. De diepgang die de muziek biedt, is niet altijd te vinden in het libretto. Julia en ik willen in onze lezing vooral focussen op de psychologie van Ernani zelf en zijn verhouding tot de drie andere hoofdpersonages: Elvira, Silva en Don Carlos. De verwarrende nevenverhalen en de kleinere personages hebben we daarom geschrapt.'

Ernani vertelt het verhaal van een jonge outlaw, wiens adellijke vader vermoord werd door koning Don Carlos. Ernani groeide alleen op tussen zijn vaders rebellen die zich nog steeds verzetten tegen het heersende regime. Hij heeft een clandestiene relatie met de adellijke Elvira. Zij staat op het punt in een gedwongen huwelijk te treden met haar oom, de oude Don Ruy Gómez de Silva, een vertrouweling van koning Carlos. Ook die laatste is verliefd op Elvira en wil ook met haar trouwen. Maar Elvira wil enkel Ernani...

Filip Van Roe DSC9926

'De gedachte zijn vader te wreken door de koning te doden overheerst Ernani’s handelen', zegt Horáková Joly. 'Ook zijn liefde voor Elvira en zijn haat tegenover Silva zijn als obsessies te lezen. We focussen in onze uitvoering op thema’s als verlies, depressie en trauma, met name gedacht vanuit het personage Ernani. Zo willen we een nieuwe connectie aangaan met het stuk. Ernani is getraumatiseerd door de agressie in zijn jeugd en de moord op zijn vader. Hij heeft schrik om lief te hebben. Ik kom zelf uit een familie waar oorlog een grote rol heeft gespeeld. Ook in het Europa van vandaag leven we in tijden van oorlog. Ik stel me voor dat Ernani een soldaat is die vecht voor zijn leven. Hij ziet trauma en dood, maar ook schoonheid. Voor mijn regie vertrek ik van Ernani’s perspectief die pogingen onderneemt om zichzelf te begrijpen. Ik geloof dat het leven uiteindelijk gaat over liefde en het leren begrijpen dat de dood nooit ver weg is, zonder dat die gedachte domineert. Ik denk in ieder geval dat het leven niet over vernietiging moet gaan: we moeten leren om minder angst te voelen en meer lief te hebben.'

‘Ernani is getraumatiseerd door de agressie in zijn jeugd en de moord op zijn vader. Hij heeft schrik om lief te hebben’

- Barbora Horáková Joly

Jones Julia 2018 Daniel Häker 0

Verdi's dramatic dinosaur

Julia Jones benadrukt dat Ernani de vijfde van Verdi’s 27 opera’s was. 'Het was weliswaar zijn grootste succes tot dan toe, maar het is toch duidelijk een vroeg stuk binnen zijn oeuvre waarin we vooral een zoekende Verdi aan het werk zien. Ernani is in mijn ogen een dramatic dinosaur met een aantal structurele problemen, maar wel met heel wat schitterende muziek. Bij de latere meesterwerken van Verdi zou het waanzinnig zijn om in te grijpen, maar bij Ernani leek het me juist heel boeiend om te kijken hoe we de opera nieuw leven konden in blazen. Daarvoor is een nauwe samenwerking tussen dirigent en regisseur cruciaal. Niets vervelender dan tijdens de repetities tegenovergestelde aanwijzingen te geven aan zangers. Je bent samen verantwoordelijk voor het eindresultaat. We zochten in het stuk naar een dramatisch evenwicht, met respect voor de vele muzikale hoogtepunten en schrapten uiteindelijk vooral in de recitatieven. We lieten ook herhalingen achterwege.'

'Verdi schreef dit werk toen hij amper dertig jaar was', gaat Jones verder. 'Hij was jong en componeerde met een hoge snelheid. Zijn eerste grote succes was Nabucco, een echte kooropera. Het koor in Ernani neemt een iets minder prominente rol in en Verdi hecht een groter belang aan de karaktertekeningen van de hoofdpersonages. Dat komt vooral in de briljante aria’s naar voren, die overigens zeer geliefd zijn bij zangers en vaak gekozen worden voor audities en concerten. Verdi gaat ook op een ingenieuze wijze stemmen combineren in de verschillende ensembles. Zo eindigt hij de opera op een erg vernieuwende wijze met een groots, dramatisch trio. Het was destijds onwerkelijk om zo een opera te eindigen, nochtans werkte dat erg goed en werd Ernani een immens succes. De librettist Piave had Verdi voorgesteld Ernani door een contralto te laten zingen (een diepe vrouwelijke stem die in die tijd vaak mannenrollen vertolkte, red.), maar zowel wegens de theatrale leesbaarheid als voor het krachtige stemgeluid dat hij voor ogen had, koos hij een mannenstem: de tenore di forza, een stemsoort waarvoor Verdi meestal zijn hoofdrollen zou componeren.'

Jones Julia 2018 Daniel Häker 4

Om de emotionele gemoedstoestanden nog meer op de voorgrond te plaatsen, voegde het artistieke team ook een sprekersrol toe. 'Auteur Peter Verhelst schreef prachtige korte teksten die ons als publiek in een bepaalde toestand brengen en het gevoel van het moment tastbaar maken', vertelt Horáková Joly. 'Ze worden uitgesproken door een enigmatische figuur die Ernani begeleidt door de belangrijkste episodes in zijn leven: soms neemt hij deel aan het stuk, dan observeert hij enkel of houdt hij de personages een spiegel voor. In mijn regie zoek ik vaak naar atmosferische beelden om de emoties van personages te tonen, eerder dan een lineair gestructureerde verhaallijn te reconstrueren. In die manier van denken vonden Peter en ik elkaar direct. Ik kijk ernaar uit om dat alles samen verder te ontwikkelen tijdens de repetities.'

'Het zal zeker een boeiend repetitieproces worden', besluit Julia Jones. 'We hebben al veel overlegd maar niet alles is al gebeiteld in steen. In elk proces ontdek je iets nieuws wanneer je begint te werken. Elke zanger benadert zijn of haar personage ook vanuit een heel eigen artistieke individualiteit. Daardoor kunnen ook muzikale ideeën anders evolueren dan oorspronkelijk gedacht. Dat is de schoonheid van het theater.'

Ontdek Ernani

Foto's Julia Jones © Daniel Haker; foto's Barbora Horáková Joly © Filip Van Roe; video still © Tabea Rothfuchs

Barbora2

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons