Marshall McLuhan: “elke technologische vooruitgang is een extensie van de menselijke mogelijkheden, maar die extensie gaat telkens gepaard met een amputatie. Technologie is niet de boosdoener, zoals nostalgici beweren, maar wel een interessant gegeven om je vragen over te stellen. Wat biedt het ons, wat ontneemt het ons?”

Met Pianola, ‘satire de trash’ nemen Serge Verstockt en ChampdAction de tumultueuze periode van de industriële revolutie onder de loep met de pianola als leidraad en leggen ze meteen de link met de razendsnelle ontwikkelingen op het vlak van robotica vandaag.

Als een derivaat van het door Joseph-Marie Jacquard ontwikkelde automatische weefgetouw staat de pianola symbool voor het begin van de moderniteit. De machine moest de mens bevrijden en hem tijd geven voor zijn intellectuele en creatieve ontwikkeling. Vandaag maken we met de opkomst van de robots een gelijkaardige ontwikkeling mee. Hoe zullen we ons als mens opnieuw moeten uitvinden en in symbiose leren leven met de nieuwe generatie robots.

Productie ChampdAction · concept, muziek, beeld, tekst, artistieke leiding Serge Verstockt · piano, pianola, stem Alain Franco · Piano, pianola, synth, decap, elektronica Benjamin Van Esser · gitaar, keyboards, elektronica, stem Ko Kowalsky/Serge Verstockt · software, robotica Yvan Van der Sanden · video en techniek Istvan Leel-össy · geluid Victor Hidalgo · licht Jean Pierre Deschepper · filosoof Lieven De Cauter · coaching Engelse teksten Simon Van den Brande · technisch assistent Wenceslao Jimenez Romero · robots Hugo & Kuno, Claude, Igor, boycotter · productieleiding Pauline Jocqué · administratie/communicatie Leen Bastiaens · algemene leiding Ann Andries

In coproductie met Concertgebouw Brugge en deSingel i.h.k.v. Opera21.

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.