"Koning kleding"

“Dat er meer beweging in zijn ontwerpen zit, heeft volgens Alaïa te maken met het feit dat hij de laatste tijd voor verschillende balletgezelschappen heeft gewerkt. Hij heeft de kostuums ontworpen voor de voorstelling Shahrazad, die onderdeel is van de voorstelling West van Ballet Vlaanderen, vanavond te zien in Theater Carré in Amsterdam.

'Ontwerpen voor balletdansers is uitdagend. Voor hen moeten kleding en lichaam één zijn, zodat ze de vrijheid hebben om te bewegen', zegt hij.”

Lees meer

"Het lichaam gezien vanuit het Westen"

“In de lijn van de Amerikaanse alomtegenwoordigheid van de laatste weken, voert Ballet Vlaanderen een bijzonder drieluik op (...) Met dat heterogene programma toont ‘West’ de diversiteit van de Amerikaanse danswereld en de centrale rol die het onvermoeibare lichaam daarin speelt.”

“De koppels voeren de scherpe en complexe bewegingen prachtig uit en zijn technisch ijzersterk. Forsythe verkent in zijn choreografieën de limieten van het fysieke kunnen van zijn dansers, wat in deze geslaagde uitvoering opwindend ballet oplevert.”

“De choreografieën in ‘West’ zijn fysiek uiterst veeleisend. De artistieke mogelijkheden van het menselijk lichaam die het drieluik laat zien, zijn dan ook indrukwekkend (...) Tegelijk maakt ‘West’ zich verdienstelijk door de verscheidenheid in het hedendaagse ballet te laten zien, een kunstvorm die nog al te vaak wordt gereduceerd tot een klassiek en bekrompen dansgenre.”

Lees meer

"De vuist van Sheherazade" ***

“Met zijn Shahrazad – geschreven volgens de Perzische uitspraak – kiest nieuwkomer Jonah Bokaer voor uitgesproken, symbolistische gebaren binnen een gebalde, ingetogen choreografie die zich ver weg houdt van het exotisme van de oorspronkelijke uitvoering (...) Krachtig is de scène waarin de compagnie, gehuld in zwarte broekjurken van de topcouturier Azzedine Alaïa, in een lange rij staat tegen een warm oranje achterdoek, terwijl de schaduw hun gezicht uitvlakt. Anonieme slachtoffers of helden?”

“De dansers moeten uiterst gefocust zijn om hun timing te behouden, terwijl de klank die uit balans brengt. Principal Wim Vanlessen heeft er plezier in, zijn performance is rijk en intens. Forsythes aanpak houdt de dans naar goede gewoonte op het scherp van de snee.”

Lees meer

"Alaïa Joins the Legend of Scheherazade"

Uit Vogue:

Mr. Alaïa designed 34 garments for 14 dancers (all who traveled to Paris for their in-house fittings). “The first set [of garments] consists of beautiful and dramatic silhouettes,” explains Bokaer. Sleeveless, and to the ankle, they feature a slightly shimmering material, which Bokaer describes as “stunning” under theatrical lighting. He iterates that the Alaïa garments “flare like a fan and enhance each dancer’s line.”

The ballet’s opening night was a resounding success — and one that Bokaer assesses on a personal level. “In Western dance, Middle Easterners are very absent — particularly on the stage and in ballet,” and adds that he was the only dancer in the history of the Merce Cunningham Dance Company with Arab origins. Bokaer explains that if this absence represents a true “divide” in the dance world, it is a veritable chasm in choreography. Today, Bokaer’s Shahrazad — created with a cast of some of the Arab world’s most exceptional talents — is nothing short of a coup for both the Arab world and the world of high art.

Lees meer

"Azzedine Alaïa ontwerpt kostuums voor Ballet Vlaanderen"

“Samen met choreograaf Jonah Bokaer herwerkte Alaïa diverse silhouetten uit recente collecties en voorzag ze van een nieuwe betekenis. Met de samenwerking toont Ballet Vlaanderen aan internationaal relevant te zijn, want Alaïa is lang geen onbekende naam.”

“Anders dan andere ontwerpers creëert Alaïa niet enkel de silhouetten, maar snijdt vaak zelf ook de patronen, bewerkt het leder, maakt het borduurwerk en drapeert de stoffen. Soms herstelt of herwerkt hij ook oudere ontwerpen van zichzelf. Op die manier werkte hij ook samen met choreograaf Jonah Bokaer.”

Lees meer

"Dansers Ballet Vlaanderen gekleed door Azzedine Alaïa"

“Voor veel collega-ontwerpers is hij een voorbeeld: zijn manier van werken wordt ervaren als een aanklacht tegen de mallemolen die mode tegenwoordig is, met de snelle seizoenswissels en grillige tendensen.”

“Ballet Vlaanderen heeft dus allesbehalve een nobody gestrikt. Samen met choreograaf Jonah Bokaer zal Alaïa diverse silhouetten uit recente collecties herwerken en ze een nieuwe betekenis geven.”

Lees meer

Ballet Vlaanderen opent seizoen met "West"

Reportage van Het Journaal over West, met interviews met choreograaf Jonah Bokaer en principal Wim Vanlessen.

Bekijk het Journaal-item

Terug