Regisseur, contratenor, performer en zelfverklaarde hofnar Benjamin Abel Meirhaeghe onderzoekt hoe hij opera- en balletrepertoire een nieuwe invulling kan geven. Hij speelt met de grote emoties en gebaren van deze kunstvormen en houdt ze tegen het licht van vandaag. Zo legde Meirhaeghe in zijn afstudeervoorstelling The Ballet (2018) het hedendaagse lijden naast het lijden uit de romantiek. De voorstelling verkende tegelijkertijd hoe jonge makers het grote podium kunnen bezetten.

In deze nieuwe productie bekijkt Meirhaeghe het brede spectrum aan menselijke gevoelens naast het perspectief van de opkomende artificiële intelligentie. Met fragmenten uit verschillende aria’s, canons, dansen en cantates van componisten zoals Janequin, Ligeti, Mozart, Vivaldi, Schubert en Schönberg start hij een dialoog tussen tragedie en komedie. Of, meer nog, een confrontatie tussen het hart en het hoofd, tussen mens en machine. In een bevreemdende, cabareteske constructie wordt het conflict tussen verleden en heden de toeschouwer dubbelzinnig onder de neus gewreven. Nu eens ensceneert Meirhaeghe een tableau vivant over liefde en oorlog; dan weer zet hij zonderlinge bewegingen in gang of tekent hij hartverscheurende metaforen uit. Hij mikt op transmutaties: het theater wordt een teletijdmachine, met de nar als spelmeester.

Ontdek het team

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.