Het legendarische Le Sacre du printemps van Pina Bausch, op Stravinsky’s explosieve compositie, naast Sidi Larbi Cherkaoui’s fascinerende Noetic.

In Noetic onderzoekt Sidi Larbi Cherkaoui de instinctieve impuls, eigen aan de mens, om elk detail van zowel de innerlijke leefwereld als de uiterlijke kosmos in structuren te vatten én tegelijkertijd de wil om er steeds uit los te breken. De eindeloze, onzekere zoektocht naar wat er achter deze systemen schuilgaat, vertaalt de choreograaf naar schijnbaar mechanische patronen die voortdurend afgewisseld worden met zijn vloeiende en cyclische bewegingstaal. De melancholie die gepaard gaat met deze queeste komt ook tot uiting in Szymon Brzóska’s minimalistische muziek, die verrast door de inzet van oosterse instrumenten.

De onstilbare zoektocht en de eeuwige beweging schuilen ook in het werk van de iconische choreografe Pina Bausch. “Dans, dans, anders zijn we verloren,” zo citeerde Bausch een jong meisje op een dorpsfeest in Griekenland, dat haar steeds opnieuw aanspoorde te dansen. De oorspronkelijke handeling van Le Sacre du printemps voert deze gedachte tot het uiterste: een meisje wordt uitgekozen om als een lenteoffer voor de goden te dansen tot de dood erop volgt. Igor Stravinsky zorgde met zijn explosieve compositie in 1913 voor een revolutionaire omwenteling in de muziekgeschiedenis, die het einde van de romantiek en het begin van het modernisme aankondigde. Pina Bausch creëerde op haar beurt met haar overweldigende versie van Le Sacre in 1975 een ijkpunt in de dansgeschiedenis: een universeel ontroerend en nooit geëvenaard meesterwerk.

Meer weten over Cherkaoui / Bausch?

De instudering van Le Sacre du printemps gebeurt in coproductie met de Pina Bausch Foundation.

Duur: 2 uur, incl. pauze  

Ontdek het team

In de pers

Göteborgs-Posten over Sidi Larbi Cherkaoui's 'Noetic'

“The visual effects are breathtaking and deeply moving. The conditions of existence are made concrete as movement in the artwork. Breathlessly we see the cast build a world and enter the person into it.”

Expressen Göteborg over Sidi Larbi Cherkaoui's 'Noetic'

”Noetic has become an unusually rich and consummate choreography which binds many perspectives together and extends the focus around human capacity.”

This Week In New York over Pina Bausch’ ‘Le sacre du printemps’

“Set to Igor Stravinsky's classic score, Bausch's The Rite of Spring is a force all its own, one of the most thrilling, heart-wrenching dances you're ever likely to see.”

The New Yorker over Pina Bausch’ ‘Le sacre du printemps’

“It's filled with brute power and dizzying grace — a death dance punctuated by endurance.”

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.