Wie er in 2012 bij was op de première in Madrid, herinnert zich C(H)OEURS als een mokerslag. Als een briljant staaltje crowd management ook. Alain Platel choreografeerde het koor van het Teatro Real en tien dansers van les ballets C de la B in een geëngageerde voorstelling op muziek van Verdi en Wagner. Vandaag is het tijd voor een update. Samen met de dansers, het koor en het orkest van Opera Ballet Vlaanderen onderzoekt Platel hoe de wereld er anno 2020 uitziet.

Het was Gerard Mortier, destijds intendant van het Teatro Real, die Platel zo ver kreeg dat hij de opera’s van Verdi en Wagner onder handen nam. Tegen de achtergrond van de Arabische Lente, de bankencrisis en het protest van de Indignados sloegen vooral de koren bij Platel in als een bom. Niet voor niets, want deze muziek ontstond in even woelige tijden. Na de revoluties van 1848 daverde Europa op zijn grondvesten. In hun opera’s gaven Verdi en Wagner een stem aan hun volk, dat vrij wilde leven in een nieuwe nationale eenheid. Koren als ‘Va pensiero’ uit Nabucco of het pelgrimskoor uit Tannhäuser groeiden uit tot patriottische anthems. Hun magnetisme is – nog steeds – onweerstaanbaar.

Maar de schoonheid van de massa heeft een gevaarlijke keerzijde, die om de zoveel tijd van gedaante verandert. Hoe verhoudt het progressieve nationalisme uit de 19de eeuw zich tot recente tendensen van populisme en protectionisme? Wanneer slaat verbondenheid om in kuddegedrag? En welke seismische tegenkrachten laten zich voelen in ons koortsige tijdsgewricht? C(H)OEURS 2020 exploreert de verhouding tussen individu en maatschappij, binnen- en buitenwereld, drift en conventie in de wereld van nu.

Duur: 1 uur 50 min   Frans, Italiaans en Duits met Nederlandse en Engelse boventiteling  

Ontdek het team

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.