★★★★ “Così fan tutte is een voltreffer”

“Anne Teresa de Keersmaeker die Mozart brengt: net begint aïs conceptuele kunst op een leeg toneel. Om open te bloeien tot een rijkgeschakeerd operapareltje, vol wonderlijke spiegeleffecten tussen zangers en dansers.”

...

“Deze Cosl is fris en onconventioneel, een pure bevrijding uit het operakeurslijf. De magie komt van net inschakelen van de dansers van baar compagnie Rosas. In een opera die opgebouwd is aïs een staaltje van symmetrie - twee liefdesparen, twee bedrijven met een opvallende omkering - dienen de dansers telkens aïs spiegelbeeld van net personage waar ze aan gekoppeld worden. Hun bewegingstaal vormt een dankbaar klankbord: de dans versterkt, vult aan, spreekt tegen, legt krachtige klemtonen op maat van de muziek en ontbolstert ook de psychologie.”

“De Keersmaeker triomfeert in Parijs”

“Haar enscenering is ijzersterk. Historisch zelfs.” 

... 

“Je moet het De Keersmaeker maar nadoen: alle conventies van de opera verruilen voor een radicale versobering en dan ook nog eens het verhaal redden van zijn mottenballengeur.”

“De ultieme paringsdans van Mozart”

“'Così fan tutte' heeft lang de reputatie gehad een vrouwonvriendelijke opera te zijn. Het mag dan ook verbazen dat een feministe als De Keersmaeker net dit werk van Mozart koos. Maar voor haar zijn niet de vrouwen de zwakke figuren, maar de mannen. Zij bijten in het stof. Als je het zo beschouwt, is 'Così fan tutte' net een opera die de seksuele vrijheid van de vrouw voor het eerst bejubelt. Dat hebben Mozart en De Keersmaeker dan gemeen: ze verkennen de onbekende wereld.”

... 

“Want laat er geen misverstand over bestaan: De Keersmaeker heeft van de opera 'Così fan tutte' geen dansvoorstelling gemaakt. Mozarts muziek krijgt alle ruimte om te schitteren. In het tweede deel zitten enkele hartverscheurende aria's. Als Fiordiligi haar smartelijke aria 'Per pietà, ben mío, perdona' zingt, danst haar alter ego helemaal achteraan op het podium. Dans wordt nergens opdringerig, maar geeft een eigen kleur aan het verhaal en de muziek.”

Terug