Dit concert is het startschot van een veelbelovende samenwerking tussen Opera Ballet Vlaanderen en B’Rock Orchestra. Als specialisten in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk worden de musici van B’Rock onze gids in oude muziek-zaken. Het eerste scenische project waaraan het ensemble in ons huis meewerkt, is Sidi Larbi Cherkaoui’s Mea Culpa, met muziek van Heinrich Schütz. Maar eerst is er Mozart.

B’Rock en René Jacobs toonden zich al vaker een exquise tandem. In dit programma evoceren ze de zogeheten “Akademiekonzerte” waarin Wolfgang Amadeus Mozart vrijelijk grasduinde in eigen werk. Toch is deze bloemlezing van opera- en symfoniedelen niet vrijblijvend. In Mozarts oeuvre zijn vocale en instrumentale muziek namelijk geen gescheiden werelden. Zowel in zijn opera’s als in zijn symfonieën was hij een theatermaker pur sang.

Uit Le nozze di Figaro (1786) en Die Zauberflöte (1791) klinken aria’s en duetten met Susanna, Papageno en andere mozartiaanse helden in de hoofdrol. Hun interventies wisselen naadloos af met delen van een nieuw samengestelde symfonie, die een verrassende spanningsboog door het programma trekt. Wat begint in het melancholische sol klein van de Symfonie nr. 40 mondt uit in het stralende do groot van de “Jupitersymfonie” nr. 41. Met één been aan weerszijden van de Franse Revolutie laat deze affiche geen twijfel bestaan over de wereld waarin ze ontstond. 

Ontdek het team

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.