De Argentijnse choreograaf Daniel Proietto onderzoekt in zijn hedendaagse interpretatie van het beroemde La Bayadère de kolonialistische blik op het Verre Oosten die dit 19de-eeuwse Russische sprookje domineert. Hij verbindt dit met filosofieën uit de Indische cultuur en de rijkdom van het Indische culturele erfgoed.

Na creaties voor onder meer het Weense Staatsballet en het Noorse Nationale Ballet, wordt deze nieuwe kijk op La Bayadère Daniel Proietto’s eerste avondvullende werk. De choreograaf creëert een geheel eigentijdse lezing vanuit zijn fascinatie voor de harmonie die vooropstaat in Marius Petipa’s originele ballet. Proietto verdiepte zich in Petipa’s oorspronkelijke bronmateriaal: Gustave Doré’s illustraties voor Dante’s Divina Commedia. De verwrongen gesculpteerde lichamen van de verdoemde zielen, inspireerden Proietto om harmonie te zien in chaos.

Daniel Proietto herinterpreteert de traditie van de Indische devadasi, de oorspronkelijke tempeldanseressen (of bayadères) en de bewegingstaal van hun sacrale dansen. Het ankerpunt van zijn visie schuilt in de Indische kunstfilosofie en meer bepaald het aloude, meerduidige begrip rasa. Het duidt op een alles overweldigende beleving van een kunstwerk dat de manifestatie van een universeel zelfbeeld teweegbrengt.

Daniel Proietto onderzoekt met RASA enkele van de beduidendste maatschappelijke kwesties die vandaag leven zoals de verbondenheid tussen mensen binnen het multiculturele landschap, het omgaan met ons koloniaal verleden, gelijkheid tussen man en vrouw en genderidentiteit. RASA wordt zo een viering van de mens in al zijn universele diversiteit.

Zowel Proietto in zijn choreografie als Mikael Karlsson in zijn nieuwe partituur laten zich inspireren door talrijke invloeden vanuit de hele wereld. Ingebed binnen de ballettraditie wordt zo een eclectisch ballettheater ontwikkeld waarin het hele gezelschap kan schitteren. De spreek- en zangteksten, gebracht door de dansers en door Guido Belcanto, gidsen de toeschouwer doorheen deze doorvoelde dansvoorstelling.

Meer weten over RASA [naar La Bayadère]

Duur: 3 uur, incl. twee pauzes   Engels gesproken en gezongen met Nederlandse boventitels  

Ontdek het team

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.