“The music is delightfully composed”

“The music is delightfully composed, not least in the congenial portrayal of evil crows that flock across the stage and, pleasantly and anachronistically enough, Van Parys has turned to arias, clear solo numbers for the audience to relax in (not to say that the melodies are in any way calming).”

Annelies Van Parys wint de Klara voor beste 'Componist van het jaar' én 'Muziekpersoonlijkheid van 2018'

“En dit is het tweede juryverslag, over de keuze voor Annelies als Muziekpersoonlijkheid van het jaar: 'Annelies Van Parys weet altijd te bekoren. Haar muziek raakt al je zintuigen. Ze is subtiel, ook in de verwijzingen. In haar muziektheaterproducties weet ze als geen ander ‘eindjes te knopen’ aan composities waar men naar het eind toe geen weg mee weet. Vorig jaar deed ze dit met Debussy’s onafgewerkte opera ‘La chute de la maison Usher’ op tekst van E.A. Poe. In deze kameropera slaagt ze erin de complexe emoties van drie bizarre personages, op basis van het amper 20 minuten durende onafgewerkte werk van Debussy, muzikaal vorm te geven en op een spectrale manier uit te diepen. Deze buitengewone sensitieve en sensationele partituur is nu ook al geselecteerd voor The International Opera Awards.” 

★★★★ “Annelies Van Parys has seamlessly intertwined her own music with the composer’s unfinished work”

Debussy started an opera, with his own libretto based on Edgar Allan Poe’s short story, back in 1917, but death intervened. There have been numerous completion attempts since then. Belgian composer Annelies Van Parys goes a step further, creating a chamber opera in, with, and around Debussy’s fragments. Gaea Schoeters has written a new libretto, similarly intertwined with the original. The resulting 90-minute work succeeds both for its proximity to Debussy’s original and for the degree to which Van Parys has made the piece her own.

Terug