Recycling en upcycling

Het organische groeiproces van Rizoom!

wo 4 mei 2022

Preview 20210627 HR BOY Opera Ballet Vlaanderen Leontien Allemeersch 3

Voor de familievoorstelling Rizoom! zijn de makers Iris Bouche en Kobe Proesmans op een bijzondere manier te werk gegaan: alles wat op het podium te zien en te horen is, bestaat uit gerecycleerd materiaal dat al een heel leven achter zich heeft. Iris en Kobe laten die elementen organisch versmelten tot een nieuwe voorstelling over omgaan met verlies. Maar waar komen al die stukjes vandaan?

Hoe het begon

Toen Iris en Kobe brainstormden over hun nieuwste familievoorstelling, kwam al snel het idee om te vertrekken vanuit het huis waarin ze zouden spelen. “Wij zijn geen operaspecialisten, maar we wilden ons laten inspireren door het talent en de energie bij Opera Ballet Vlaanderen”, vertelt Kobe. “We hadden niet de wens om speciaal voor deze productie nieuwe zaken te kopen of te laten maken. We vonden dat een raar idee, net omdat er al zoveel in huis is: decorstukken en kostuums, maar ook vakkennis en mensen die leven voor het genre.”

Zo kwamen Iris en Kobe bij Wietse terecht, producer in ons huis. Hij ging aan de slag als scenograaf. “Bij elk project krijg je een vermogen ter beschikking, mensen en middelen om iets mee te maken”, zegt Wietse. “Om het idee van Iris en Kobe verder uit te werken ben op zoek gegaan naar de middelen die ons huis al ter beschikking heeft. Omdat we graag een mobiel decor wilden, kwam ik uit op HOAC, een soort blokkendoos van podiumelementen waarmee je allerlei structuren kan maken. In de loop der jaren is daarvan een stevige stock aangelegd in huis”, vertelt hij. "Die HOAC diende als basis om de scenografie verder uit te bouwen."

Rizooom staand
Dankzij de beperkingen van alleen met bestaand materiaal te werken, kom je tot andere uitkomsten die je zelf nooit zou bedacht hebben.

Iris Bouche

Terwijl Wietse nadacht over de enscenering, boog Kobe zich samen met Aarich Jespers over de muziek. Met hun groep The Colorist Orchestra zijn ze alvast gewoon om bestaande muziek te herwerken en opnieuw in te kleuren, maar nu kwam daar opera bij: “In de voorstelling zitten operacovers, popversies van opera-aria’s, of bestaande nummers waarop we een operastem hebben geplakt. Alles wat te horen is komt voort uit collagewerk”, aldus Kobe. Ze vertalen muziek naar hun eigen kleurenpallet, met atypische arrangementen en instrumenten.

Een kringloop de luxe

Voor de choreo putte Iris inspiratie uit patronen van oude volksdansen. En voor de kostuums ging ze met ontwerpster Alexandra Gilbert shoppen in de opslagruimtes van het decoratelier in Zele — “een kringloop de luxe”, noemt Iris het. “Met behulp van de mensen uit het naaiatelier zijn we er in geslaagd om van de oude kostuums iets nieuws te maken”, vertelt ze. “Het leuke is dat die oude kledingstukken bij de ateliermedewerkers allerlei herinneringen opriepen. Zo komen we weer bij de thematiek van de voorstelling: het verlies van het verleden, dat via herinneringen en rituelen dan toch weer terugkomt.

Op een organische manier komen zo alle elementen die verloren lijken geraakt terug samen in de voorstelling Rizoom!. Iris en Kobe vinden dat het proces van recycling en upcycling zeer inspirerend werkt: “Ik heb omgaan met beperkingen altijd heel fascinerend gevonden”, zegt Iris. “Soms heb je een probleem nodig om tot iets te komen dat er niet was geweest zonder dat probleem. Dankzij de beperkingen van alleen met bestaand materiaal te werken, kom je tot andere uitkomsten die je zelf nooit zou bedacht hebben. Je mag geen schrik hebben om dat te doen, want je leert net de dingen te omarmen die je wel hebt.”

Rizoom 1200 800 lq 6

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons