Ombra

Info en tickets

Ombra

Opera Ballet nieuwe productie wereldcreatie

Ombra

Alain Platel

a5cP6000000ViUbIAK-a0b5p00001RJOvZAAX


Alain Platel brengt koorleden, dansers en orkestmusici samen voor een nieuwe voorstelling waarin ontmoeting centraal staat

‘Nooit was een schaduw van een boom zo heerlijk...’, klinkt het in Händels beroemde aria Ombra mai fu. Alain Platel en beeldend kunstenares Berlinde De Bruyckere laten zich inspireren door de schaduw van een boom als ontmoetingsplek, als een plaats waar overal ter wereld en doorheen de geschiedenis mensen samenkomen om uit te rusten, elkaar te treffen of problemen te bespreken. De Bruyckeres poëtische beeldenwereld lijkt een zielsverwant van Platels universum.

Na het overweldigende succes van C(H)ŒURS 2022 nodigt Platel opnieuw de koorleden, dansers en orkestmusici van Opera Ballet Vlaanderen uit tot een creatieve dialoog. Samen met zanger en performer TK Russell en gastchoreografen Mélanie Lomoff en Luis Marrafa creëren ze de voorstelling Ombra. Componist Steven Prengels ontwikkelt een nieuwe orkestpartituur waarin hij bekende klassieke meesterwerken van onder meer Händel, Bach, Mozart en Beethoven verweeft tot nieuwe betekenislagen.

ca. 1u45

Gratis inleiding (in het Nederlands), telkens 1 uur voor aanvang van elke voorstelling.

Na de voorstellingen op 14 apr (Opera Antwerpen) en 5 mei (Opera Gent) kan je 10 minuten na het einde van de voorstelling een nagesprek bijwonen. Onze dramaturgen gaan in gesprek met het productieteam en het publiek.


De makers




Foto's


Reacties

  • "'Met Ombra lijkt Alain Platel de rekening van een leven op te maken: het leven en sterven van een boom, dat van Gerard Mortier (‘een boom van een vent’) en ook wel zijn eigen leven en werk. Hij doet het virtuoos, met krachtige beelden tussen wanhoop en mildheid.'"

    De Morgen

  • "'Jaloers ga je na ‘Ombra’ naar huis. Jaloers op zoveel aanstekelijk dansplezier.'"

    Focus Knack

  • "'De koorleden gaan naadloos en organisch op in het samenspel met de dansers van het ballet. De choreografie is rijk geschakeerd. De ene danser doet totaal iets anders dan de andere, maar uiteindelijk valt alles weer op zijn plaats.'"

    De Tijd

Deel je ervaring


Data


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons