Agneta Valcu

Agneta Valcu kreeg haar danslopleiding aan The Royal Swedish Ballet School in Stockholm en werd daarna, in 1968, aangenomen als danseres bij The Roayl Swedish Ballet. Op verzoek van toenmalig directeur Erik Bruhn, volgde ze choreologie (bewegingsnotatie) aan The Benesh Institute in Londen. Sindsdien noteerde Agneta wel honderd balletten en assisteerde ze choreografen als Robbins, Kylian, Tudor, Massine, Balanchine, Neumeier, MacMillan, Cullberg, Cranko, Spuck en Ashton. Ze is verantwoordelijk voor het leeuwendeel van het repertoire van het Royal Swedish Ballet.
In 1974 ensceneerde ze voor het eerst buiten Zweden een ballet, meer bepaald Robbins' Requiem Canticles voor de Bayerische Staatsoper in München. Daarna volgden talloze opdrachten voor gerenommeerde danshuizen wereldwijd.
Agneta werkte mee aan de eerste productie van Makarova's La Bayadère
en The Sleeping Beauty voor The Royal Ballet in Londen. Ze was balletmeesteres en choerologiste aan het Teatro alla Scala in Milaan. Ook bij het Royal Swedish Ballet assisteerde ze Makarova bij de productie van haar balletten, maar net zo goed Dame Beryl Grey.
Valcu toerde met het Royal Swedish Ballet naar Engeland, de Verenigde Staten, Japan, Spanje, Frankrijk, Italië en Rusland, waar ze met dat gezelschap voor het eerst MacMillans Manon in het Bolsjoi Theater in Moskou brachten.
Meer dan een decennium werkte ze mee aan de internationale revival van John Cranko's Onegin, met producties in Zweden, Argentinië, Zuid-Korea en Hongarije. Vorig jaar volgde dan ook de Russische première van Onegin in het Bolsjoi Theater.
Voor haar uitzonderlijke prestaties werd haar het "fellowship of the Benesh Institute" toegekend.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons