Alejo Pérez

Artistiek Leider Muziek

a5c5p000000XhSFAA0-0030N00002BYFGCQA5

De Argentijnse dirigent Alejo Pérez wordt geroemd om zijn stilistische trefzekerheid en om de helderheid waarmee hij de meest complexe partituren tot leven brengt. Vandaag is hij incontournable in het internationale opera- en concertlandschap. Sinds 2019 bouwt Pérez als artistiek leider muziek aan de sound van Opera Ballet Vlaanderen. Hij oogstte er bijval met markante producties van Pelléas et Mélisande (Sidi Larbi Cherkaoui & Damien Jalet/Marina Abramović), Lohengrin (David Alden), Don Carlos (Johan Simons), Der Schmied von Gent (Ersan Mondtag), Ariadne auf Naxos, Sciarrino’s La nuova Euridice secondo Rilke en een nieuwe versie van Alain Platels C(H)ŒURS. Het huidige seizoen in Opera Ballet Vlaanderen brengt behalve Mahagonny en Tristan und Isolde ook grote repertoirewerken zoals Brahms’ Ein deutsches Requiem en Mahlers Negende Symfonie. Eveneens in het seizoen 2022-’23 zijn er Pérez’ debuut aan het New National Theatre Tokyo met Tannhäuser, de terugkeer naar de Wiener Staatsoper voor Werther en Lady Macbeth van Mtsensk met Calixto Bieito in het Grand Théâtre de Genève. Eerder realiseerde hij met Bieito in Genève Oorlog en Vrede (Prokofiev). De afgelopen jaren tekende Pérez voor bejubelde uitvoeringen op de Salzburger Festspiele (waaronder Gounods Faust met de Wiener Philharmoniker), in het Teatro Colón in Buenos Aires (Parsifal, Der Rosenkavalier, Ariadne auf Naxos), in de Semperoper Dresden en de Lyric Opera of Chicago. Pérez was te gast bij gerenommeerde orkesten zoals het Orchestre Philharmonique de Radio France, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, het Orchestre de la Suisse Romande, Seoul Philharmonic Orchestra, SWR Symphonieorchester, Gürzenich Orchester Köln, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen en het Ensemble Intercontemporain. Daarnaast onderhoudt hij nauwe banden met Opéra de Lyon (Pelléas et Mélisande, Die Gezeichneten, GerMANIA, Uit een dodenhuis), het Teatro dell’Opera di Roma (La Cenerentola, De neus, Lulu, De vuurengel), en andere operahuizen over heel Europa. Van 2009 tot 2012 was Alejo Pérez muziekdirecteur van het Teatro Argentino de La Plata, dat hij een nieuw elan gaf. Vanaf 2010 was hij een van de hoofddirigenten van het Teatro Real in Madrid ten tijde van Gerard Mortier. Met het Orquesta Sinfónica de Madrid concerteerde Pérez in het gezelschap van Eva-Maria Westbroek en Ian Bostridge en bracht hij producties van Rienzi, Don Giovanni, Death in Venice, Ainadamar (Golijov) en Die Eroberung von Mexico (Rihm). Alejo Pérez studeerde zowel compositie en directie als piano in Buenos Aires en vervolmaakte zich in Karlsruhe bij Peter Eötvös. Zijn eerste stappen zette hij als assistent bij Peter Eötvös, Michael Gielen en Christoph von Dohnányi. In 2019 kreeg Pérez de Konex Platinum Award voor zijn artistieke verwezenlijkingen, een van de hoogste onderscheidingen in zijn vaderland Argentinië.


Alejo Pérez nu te zien in

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons