Alejo Pérez

Artistiek Leider Muziek

a5c5p000000XhJlAAK-0030N00002BYFGCQA5

De Argentijnse dirigent Alejo Pérez wordt geroemd om zijn stilistische trefzekerheid en om de helderheid waarmee hij de meest complexe partituren tot leven brengt. Vandaag is hij incontournable in het internationale opera- en concertlandschap. Sinds 2019 bouwt Pérez als artistiek leider muziek aan de sound van Opera Ballet Vlaanderen. Hij oogstte er bijval met markante producties van Pelléas et Mélisande (Sidi Larbi Cherkaoui/ Marina Abramović), Lohengrin (David Alden), Don Carlos (Johan Simons) Der Schmied von Gent (Ersan Mondtag), Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny (Ivo van Hove) en Tristan und Isolde (Philippe Grandrieux). Daarnaast leidde hij concertante uitvoeringen van Strauss’ Ariadne auf Naxos, Sciarrino’s La nuova Euridice secondo Rilke, Berlioz’ Roméo et Juliette en een nieuwe versie van Alain Platels dansproductie C(H)ŒURS. Alejo Pérez zette het seizoen 2023-’24 in Opera Ballet Vlaanderen in met La clemenza di Tito (Milo Rau) en sluit het af met een herneming van Robert Carsens bejubelde productie van Jenůfa (Janáček). In het seizoen 2023-’24 dirigeert hij ook gastproducties van Katja Kabanová (regie Calixto Bieito) in de Semperoper in Dresden; Gogo no eiko (Een zeeman door de zee verstoten) van Hans Werner Henze (naar Yukio Mishima) in de Tokyo Nikikai Opera en de productie The Nightingale and other fables (Stravinsky) (regie Robert Lepage) op het Adelaide Festival.

De afgelopen jaren tekende Alejo Pérez voor bejubelde concerten op de Salzburger Festspiele (waaronder Gounods Faust met de Wiener Philharmoniker), in het Teatro Colón (Parsifal, Der Rosenkavalier, Ariadne auf Naxos) en bij Semperoper Dresden en de Lyric Opera of Chicago. Recent waren er Pérez’ debuten bij het Grand Théâtre de Genève met Prokofievs Oorlog en vrede (Calixto Bieito) en de Wiener Staatsoper (Carmen). In het seizoen 2022-’23 debuteerde Pérez bij het Nieuwe Nationale Theater van Tokyo met Tannhäuser en zette hij zijn samenwerking met het Grand Théâtre de Genève en Calixto Bieito verder met Lady Macbeth van Mtsensk.

Alejo Pérez was te gast bij gerenommeerde orkesten zoals het Orchestre Philharmonique de Radio France, het Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, het Philharmonia Orchestra, het Orchestre de la Suisse Romande, Seoul Philharmonic Orchestra, SWR Symphonieorchester, Gürzenich Orchester Köln, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen en het Ensemble Intercontemporain. Daarnaast onderhoudt hij nauwe banden met Opéra de Lyon (Pelléas et Mélisande, The Stigmatized, GerMANIA, Uit een dodenhuis), het Teatro dell’Opera di Roma (La Cenerentola, De neus, Lulu, De vuurengel), en andere operahuizen over heel Europa.

Van 2009 tot 2012 was Pérez muziekdirecteur van het Teatro Argentino de La Plata, dat hij een nieuw elan gaf. Vanaf 2010 was hij een van de hoofddirigenten van het Teatro Real in Madrid ten tijde van Gerard Mortier. Met het Orquesta Sinfónica de Madrid concerteerde Pérez in het gezelschap van Plácido Domingo, Eva-Maria Westbroek en Ian Bostridge, en bracht hij producties van Rienzi, Don Giovanni, Death in Venice, Ainadamar en Die Eroberung von Mexico.

Alejo Pérez studeerde zowel compositie en directie als piano in Buenos Aires en vervolmaakte zich in Karlsruhe bij Peter Eötvös. Zijn eerste stappen zette hij als assistent bij Peter Eötvös, Michael Gielen en Christoph von Dohnányi. In 2019 kreeg Pérez de Konex Platinum Award voor zijn artistieke verwezenlijkingen — een van de hoogste onderscheidingen in zijn vaderland Argentinië.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons