Jean-Christophe Maillot

Rosella Hightower zei graag over haar student Jean-Christophe Maillot dat zijn leven een samenstelling van opposities was. Meer zelfs, voor de choreograaf-Directeur van het Ballets de Monte-Carlo, dans verenigt met theater, ontplooit zich in de arena van de visuele kunsten, wordt aangevuurd door de meest diverse scores en exploreert verschillende literaire vormen. Zijn repertoire put uit de artistieke wereld in de breedste zin en elk ballet is een schetsboek dat het volgende werk voedt. Zo heeft Jean-Christophe Maillot in de laatste dertig jaar een ensemble gecreëerd van zestig stukken variërend van narratieve balletten tot kortere stukken, en waar meerdere connecties een werk reflecteren dat een deel van de geschiedenis en diversiteit vormt. Niet klassiek, nog hedendaags, nog tussen de twee, Maillot weigert zich vast te houden aan één stijl en ontwerpt dans als een dialoog waarin traditie op pointes en de avant-garde elkaar niet meer onderling uitsluiten.

Jean-Christophe Maillot werd geboren in 1960, en studeerde dans en piano aan het Conservatoire National de Région de Tours, alvorens hij zich aansloot bij het Rosella Hightower International School of Dance in Cannes. Daar bleef hij tot hij de Prix de Lausanne won in 1977. Daarna werd hij aangenomen door John Neumeier aan het Hamburg Ballet, waar hij vijf jaar lang als een solist hoofdrollen danste. Door een ongeluk kwam zijn carrière als danser tot een abrupt einde. In 1983 werd hij choreograaf en directeur van het Ballet du Grand Théâtre de Tours, wat later een National Centre de Choreography werd. Voor dit gezelschap creëerde hij ongeveer twintig balletten en in 1985 stichtte hij het Dansfestival Le Chorégraphique. In 1987 creëerde hij Le Mandarin Merveilleux voor het Ballets de Monte-Carlo, wat een groot succes was. Hij werd de Artistiek Adviseur van het gezelschap voor het seizoen 1992-1993, werd in september 1993 benoemd tot Directeur-Choreograaf voor H.R.H. the Princess of Hanover. Zijn aankomst bij het Ballets de Monte-Carlo zette het gezelschap op een pad dat al snel het level van rijpheid en excellentie waarvoor deze compagnie van 50 dansers de laatste 20 jaar gekend is. Voor dit gezelschap heeft hij bijna 30 balletten gecreëerd; waaronder enkele die de reputatie van het Ballets de Monte-Carlo over de hele wereld hebben gesmeed. Enkele van deze werken zijn nu opgenomen in de repertoires van grote internationale balletgezelschappen, zoals the Grands Ballets Canadiens, the Royal Swedish Ballet, The Korean National Ballet,...

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons