Lies Vandewege

Sopraan Lies Vandewege studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en vervolmaakte zich aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth bij José Van Dam. Ze werkte als soliste samen met vooraanstaande dirigenten als Dirk Brossé, Paolo Carignani, Enrico Delamboye, Richard Egarr, Theodor Guschlbaue, Leo Hussain ( De Munt), Hervé Niquet (Le Concert Spirituel), Yannis Pouspourikas (Nuove Musiche) Michel Tabachnik (Brussels Philharmonic — Kerstconcert in het Koninklijk Paleis), Walter Weller (Nationaal Orkest België met Elias van Mendelssohn) en Lawrence Foster (Gulbenkian Orchestra als Marguérite in Gounods Faust). In opera maakte ze haar debuut in 2008 in De Munt in Haydn Amore en Little England; twee coproductie’s met de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Sindsdien werd ze meerdere keren uitgenodigd in De Munt; voor het Hommageconcert José Van Dam en als cover voor Donna Anna/Don Giovanni (productie van K. Warlikowski), Lady Macbeth/Macbeth en La Madre in Il Prigioniero van Dallapiccola. Tevens zong ze er de rol van Dama di Lady Macbeth. Op haar operarepertoire staan rollen als La Speranza, Ninfa & Spirito/Orfeo (Monteverdi) (Montpellier), Dido/Dido and Aeneas, Frasquita & Mercedes/Carmen, Stéphano /Roméo et Juliette, Giulietta/Les Contes d’Hoffmann, Lisa/Das Land des Lächelns, Donna Elvira en Donna Anna/Don Giovanni, Rosalinde/Die Fledermaus en Contessa di Almaviva/Le nozze di Figaro (Opera en plein air, France). In Opera Vlaanderen werkte ze eerder mee aan producties van Elektra en Philip Glass’ Akhnaten en aan de wereldcreatie Tragedy of a Friendship — een productie van Jan Fabre, Moritz Eggert en Stefan Hertmans voor het festival OPERA XXI in samenwerking met Troubleyn/Jan Fabre en het Wagner Geneva Festival. Ze werd opnieuw uitgenodigd door Jan Fabre om mee te werken aan de voorstelling Mount Olympus/24h — To Glorify the Cult of Tragedy, die op wereldtournee is.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons