Liesbeth Devos

Liesbeth Devos is een van de grote jonge beloftes in Vlaanderen.

Liebeth Devos maakte haar debuut in 2006 in De Munt (Brussel) als Despina/Così fan Tutte, een productie in samenwerking met de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Het jaar daarna nodigde De Munt haar opnieuw uit voor Ilse in de wereldpremière van Frühlings Erwachen van Benoît Mernier en Papagena/Die Zauberflöte. Datzelfde jaar zong ze haar eerste Johannes Passie met de Academy of Ancient Music onder de leiding van Richard Egarr. In de zomer van 2008 vierde ze haar debuut in Teatro La Fenice (Venetië) met Death in Venice olv dirigent Bartoletti.

De jonge Belgische sopraan studeerde aan de muziekschool van Beveren-Waas waar ze afstudeerde voor Theater, Voordracht en Hobo. Ze studeerde zang bij Lieve Suys en daarna bij Stefanie Friede aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium waar ze ook les kreeg van Lucienne Van Deyck, Jozef De Beenhouwer en Guy Joosten. Ze studeerde af met grote onderscheiding aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth waar ze les kreeg van José Van Dam en Susanna Eken.

In April 2004 zong ze de rol van Miss Wordsworth/Albert Herring, een productie van de operastudio van Vlaanderen geregisseerd door Guy Joosten. In april 2005 zong ze de rol van Meleagro in La Corona van Gluck, een productie van het Vlaams Conservatorium van Antwerpen. In 2006 zong ze Dido and Aeneas voor de opening van het Festival van Vlaanderen in Brussel. In 2007 zong ze Barbarina/Le Nozze di Figaro in een productie van Aix-en-Provence geregisseerd door Vincent Boussard. In de Vlaamse Opera maakte ze haar debuut met Barbarina, waarna ze werd teruggevraagd voor Luc van Hove’s La Strada en Lucia/The Rape of Lucretia. Dit seizoen zal ze er te horen zijn in Don Carlos, Peter Grimes en zingt ze de hoofdrol, Helena, in de wereldcreatie The Rage of Life.

Naast haar operacarrière zingt Liesbeth Devos veel concerten. Ze zong reeds met The Academy of Ancient Music en met het Belgische barokorkest Il Fondamento. Met De Filharmonie olv. Michael Schönwandt zong ze Les Illuminations van Britten in de Elisabethzaal te Antwerpen. Met The Academy of Ancient Music ging ze op tounee door Azië als soliste in The Nelson Mass van Haydn.

Toekomstige projecten zijn oa het Stabat Mater van Pergolesi Boston (VS) en haar debuut in de opera van Luik met de barokopera L'inimico delle donne van Galuppi beiden olv Rinaldo Alessandrini. Ze vormt een liedduo met haar pianist Lucas Blondeel. Ze wonnen de eerste prijs op de Kurt-Leimer competitie in Zürich en waren finalist van de Bayrische Rundfunk Liedwettbewerb in Bayreuth. Volgend seizoen zullen ze te horen zijn met een Haydn/Mozart programma en dit op verschillende plaatsen in België.

Liesbeth Devos won verschillende beurzen aangeboden door de Piet-Stautkring, Belgacom, Spes, Inspiratum, Robus en de Oranjebeurs. Voor haar inzet als vertolkster van Belgische muziek werd ze bekroond met de Pelemans prijs.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons