Marianna Pizzolato
De Italiaanse mezzosopraan Marianna Pizzolato geldt vandaag als één van de meest vooraanstaande Rossini-vertolkers. Tevens is ze gespecialiseerd in het barokrepertoire en 18de-eeuwse opera. Als Penelope/Il Ritorno d’Ulisse en Ottavia/L’Incoronazione di Poppea nam ze in 2017 deel aan een internationale tournee ‘Monteverdi 450’ onder Sir John Eliot Gardiner. Ook Glucks Orfeo ed Euridice en Orphée et Euridice (in de orkestratie van Berlioz) staan op haar repertoire. Vandaag vinden we Marianna Pizzolato in zowat alle vooraanstaande operahuizen zoals Covent Garden, de Opera van Parijs, Metropolitan Opera in New York, het Liceu in Barcelona, het Teatro San Carlo in Napels en het Teatro Massimo in Palermo. Ze is tevens een graag geziene gaste op het Rossini Festival in Bad Wildbad, waar ze recent nog te horen was in Il viaggio a Reims en het openingsgalaconcert 2015. Ze zong tot dusver onder tal van bekende maestro’s zoals Riccardo Muti, Daniele Gatti, Alberto Zedda en Antonio Pappano. Met maestro Pappano heeft ze een bijzondere samenwerking: hij koos haar voor Rossini’s Stabat Mater op de Salzburger Festspiele; voor Pergolesi’s Stabat Mater in Dresden en op tournee en voor Mozarts Requiem met de Accademia Nazionale di Santa Cecilia. Daarnaast werkt ze op regelmatige basis samen met het Kammerorchester Basel en maestro Giovanni Antonini. Onder haar recente engagementen kunnen we melding maken van haar debuut in Metropolitan Opera als Isabella/L’italiana in Algeri onder James Levine; Rossini’s Stabat Mater in Edinburgh met de Accademia Nazionale di Santa Cecilia onder leiding van Antonio Pappano; Il viaggio a Reims in het Bolsjoi Theater (Moskou) en Rossini’s Tancredi in Bremen (concertversie) met de Accademia Bizantina onder Ottavio Dantone. Marianna Pizzolato was eerder te gast in Opera Vlaanderen als Penelope in Il ritorno d’Ulisse.