a5c5p000000XhTKAA0-0030N00002D2yDaQAJ

Meryl Tankard

Meryl Tankards krachtige en innovatieve werk werd wereldwijd opgevoerd van Europa over de Verenigde Staten tot haar thuisland Australië. Vele van haar laatste werken waren coproducties met het Sydney Opera House, zoals The Oracle (2009), Kaidan (2007) en het avondvullende ballet Wild Swans (2003) voor het Australian Ballet op een nieuwe partituur van Elena Kats-Chernin. Ze werkte ook als choreografe samen met Disney on Broadway en Really Useful Groups London Production voor Beautiful Game, dat genomineerd was voor een Laurence Olivier Award. Meryl Tankard creëerde de openingssequentie Deep Sea Dreaming voor de Sydney Olympic Games-ceremonie in 2000. Ze creëerde eveneens opdrachten voor verschillende gezelschappen: Cinderella (Leipzig Ballett), Boléro (Ballet de l'Opéra de Lyon), Petrushka en Merryland voor het Nederlands Dans Theater. Meryl Tankard begon haar carrière als danser bij het Australian Ballet. Ze werd vanaf 1978 een van Pina Bausch’ belangrijkste solisten in het baanbrekende Tanztheater Wuppertal. Ze creëerde er legendarische rollen in o.a. Café Müller, Kontakthof, Arien, Keuscheitslegende, 1980, Bandoneon en Walzer. In 1989 richtte ze haar eigen dansgezelschap op in Canberra waar ze verschillende stijlen en invloeden synthetiseerde om een eigen unieke taal te ontwikkelen. Tussen 1993 en 1999 was ze artistiek directeur van het Australian Dance Theatre in Adelaide. Meryl Tankard transformeerde het gezelschap tot een internationaal gerenommeerde compagnie met verschillende avondvullende werken zoals Furioso, Possessed, Aurora, Rasa, Inuk en Songs with Mara. Meryl Tankard blijft tot op de dag van vandaag innoveren binnen verschillende kunstvormen met een breed spectrum aan projecten gaande van opera tot film. In 2010 haalde ze het diploma filmregie aan het AFTRS Sydney en creëerde ze de kortfilms Mad en Moth. In 2015 won haar documentaire Michelle’s Story de Adelaide Film festival Audience Award voor Best Documentary en de South Australian Screen Award voor de Best Documentary en Soundtrack. Meryl Tankard werkt momenteel aan de ontwikkeling van twee avondvullende werken voor het Adelaide Festival in 2019: Two Feet, een avondvullende solo voor de beroemde ballerina Natalia Osipova, en Zizanie voor het Restless Dance Theatre.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons