a5cP6000003dXf8IAE-003P600000N9UJNIA3
© Thomas Meyer

Susanne Kennedy

De Duitse regisseuse Susanne Kennedy studeerde aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daarna realiseerde ze voor het Nederlandse theater ensceneringen van stukken van Enda Walsh, Sarah Kane en Elfriede Jelinek, naast de experimentele ‘soap opera’ Hideous (Wo)men (2013). Op uitnodiging van Johan Simons maakte ze de voorstellingen They Shoot Horses Don’t They? (2011) en Fegefeuer in Ingolstadt (Marieluise Fleißer) (2013) voor de Münchner Kammerspiele. Voor die laatste productie werd ze door het vaktijdschrift Theater heute uitgeroepen tot jonge regisseur van het jaar en onderscheiden met de 3sat-Preis. Fegefeuer in Ingolstadt en Warum läuft Herr R. Amok? werden op het Berliner Theatertreffen van 2014 en 2015 uitgenodigd. Voor de Ruhrtriennale realiseerde Kennedy in 2015 het muziektheater-parcours Orfeo en, in samenwerking met beeldend kunstenaar Markus Selg, het multimediale stuk Medea.Matrix. In 2017 was ze voor het eerst te gast in de Volksbühne in Berlijn met Women in Trouble. Met Selg realiseerde ze er de producties Coming Society (2019) en ULTRAWORLD (2020) en aan de Münchner Kammerspiele Oracle (2020). Kennedy en Selg richtten in 2021 Ultraworld Productions op waarmee de installatie I AM (VR) en de theatervoorstelling ANGELA (A strange loop) op internationale tournees gaat. In 2022 debuteerde het duo in opera met Einstein on the Beach (Glass) bij Theater Basel.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons