
Thom Willems
De Nederlandse componist Thom Willems werkt sinds 1985 samen met choreograaf William Forsythe. Ze creëerden meer dan zeventig werken samen, waaronder gevierde stukken zoals In the Middle, Somewhat Elevated (1987) en The Loss of Small Detail (1991), Impressing the Czar (1988), Limb's Theorem (1990), A L I E / N A(C)TION (1992), Eidos:Telos (1995), One Flat Thing, reproduced (2000), Sider (2011) en Study #3 (2013). De muziek die Willems creëerde voor Forsythe staat op het repertoire van vrijwel alle grote balletgezelschappen zoals New York City Ballet, Boston Ballet, San Francisco Ballet, National Ballet of Canada, Ballet de l’Opéra de Paris, Teatro alla Scala, Royal Ballet Covent Garden, Wiener Staatsoper, Semperoper Dresden en Ballet de l'Opéra de Lyon. In totaal gaat het om 71 gezelschappen in 29 landen. William Forsythes kortfilm Solo, met Willems’ muziek, werd gepresenteerd op de Whitney Biennial van 1997. Zijn werk werd ingezet door modeontwerpers zoals Issey Miyake en Gianni Versace en werd uitgevoerd bij de opening van Tate Modern in Londen. Willems was ook betrokken bij het onderzoekscentrum 21_21 Design Sight van Issey Miyake en Tadao Ando in Tokio en bij Matthew Ritchie's installatie The Morning Line voor Thyssen-Bornemisza Art Contemporary.