Now Playing: Les Pêcheurs de perles

Welkom bij ons Now Playing aanbod, een spannend programma dat zowel informatief als inspirerend is. Via dit traject kunnen de leerlingen de wereld van opera, ballet en muziektheater verkennen, met speciale aandacht voor zowel de voorbereiding, het live gebeuren alsook de naverwerking in de klas.

Les Pêcheurs de perles Productiebeeld

Voorafgaand aan de voorstellingen ontvangen jullie informatie om de leerlingen voor te bereiden. Iets over de voorstelling, de visie van de regisseur, de artiesten, de creatieve processen die erbij betrokken zijn,... Leerkrachten kunnen deze informatie in hun lessen integreren, of de leerlingen zelfstandig aan het werk zetten. Met dit aanbod hopen we de verbeelding van jullie leerlingen te prikkelen en hen te inspireren om kunst op een dieper niveau te waarderen.

Ter voorbereiding

Als introductie tot deze opera, verwijzen we je graag door naar de audio-inleiding van Pauline Driessen. Zo krijg je een zicht op de belangrijkste personages en de intriges.

De regie is in handen van theatercollectief FC Bergman (Stef Aerts, Joé Agemans, Thomas Verstraeten en Marie Vinck). FC Bergman verplaatst deze klassieker van Bizet naar de grijstinten van het rusthuis, waar heden en verleden in elkaar overvloeien. Wie meer te weten wilt te komen over deze regie , kan dit lezen in het interview van Wilfried Eetezonne.

Herinneringen en reminiscentie

"Zurga, wanneer we oud zullen zijn en onze dromen vervlogen, dan nog zul je aan onze laatste reis terugdenken en aan ons oponthoud voor de poorten van Kandy."

FC Bergman plaatst de handeling van deze opera in een rusthuis, waar heden en verleden in elkaar overvloeien. Reminiscentie, of het bewust terughalen van herinneringen, speelt een belangrijke rol in momenten van reflectie. Het delen van verhalen en het ophalen van specifieke herinneringen tijdens gesprekken versterkt niet alleen de onderlinge band, maar biedt ook een kans om de rijkdom van gedeelde ervaringen te ontdekken.

Het proces van reminiscentie gaat verder dan alleen het herinneren van gebeurtenissen; het omvat ook het oproepen van de emoties, geuren, geluiden en texturen die aan die momenten zijn verbonden. Dit kan een diep gevoel van verbondenheid en begrip tussen mensen creëren. Het is alsof je samen door de bladzijden van een gezamenlijk geschreven boek bladert, waarbij elk hoofdstuk een unieke herinnering vertegenwoordigt.

Of het nu gaat om het lachen om gedeelde grappen, het bespreken van gedenkwaardige reizen of het delen van bijzondere mijlpalen, reminiscentie voegt een extra dimensie toe aan sociale interacties. Het verrijkt niet alleen het heden, maar draagt ook bij aan het bouwen en versterken van de banden tussen mensen door het gezamenlijk koesteren van het verleden.

Les Pêcheurs de perles Productiebeeld 1
Les Pêcheurs de perles, productiebeeld Opera Ballet Vlaanderen 2023. Foto: Annemie Augustijns.

VRAAG VOOR IN DE KLAS


→ Wat is jouw eerste herinnering?

→ Over welke herinneringen praat je?

→ Met welke zintuigen herinner jij je het meest?

→ Hoe zou jij over deze opera reminisceren? Welke beelden, geluiden, geuren zou je gebruiken om deze herinnering opnieuw op te halen?

Anita jankovic m5o Fzzrc Kwc unsplash
Foto: Anita Jankovic

Nostalgia

"Vrienden, bij jullie hoop ik die goede oude tijd opnieuw te beleven!"

In juni 1688 gebruikte de Zwitserse arts Johannes Hofer (1669-1752) voor het eerst het woord "nostalgie" in zijn proefschrift Dissertatio medica de nostalgia, oder Heimwehe. Met slechts elf pagina's beschreef Hofer een opvallend fenomeen onder Zwitserse soldaten, waarbij ze ziekelijk verlangden naar huis, gekenmerkt door intense heimwee. De symptomen waren ernstig, variërend van hartkloppingen en koorts tot zelfs anorexia. Deze aandoening werd treffend omschreven als de 'pijn van hun land'.

Nostalgie verwijst naar een sentimenteel verlangen of heimwee naar het verleden, vaak gepaard gaand met warme gevoelens en een verlangen naar het herbeleven van specifieke momenten, ervaringen of periodes uit iemands leven. Het is een emotionele reactie op de herinneringen aan een bepaalde tijd, plaats of gebeurtenis, vaak met een gevoel van verlies of een verlangen naar hoe dingen vroeger waren.

VRAAG VOOR DE KLAS

→ Welke dingen mis jij van vroeger?
→ Hoe ga jij om met nostalgische gevoelens?

Saudades de Nápoles, Bertha Worms (1895)

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons