• Synopsis

Het verhaal van Die sieben Todsünden

Een reis door de zeven hoofdzonden

wo 15 nov 2023

SIN The family

In Die sieben Todsünden moet Anna, een in tweeën gesplitste jonge vrouw, de hort op om geld te verdienen voor haar familie. Op haar queeste langs zeven Amerikaanse steden wordt zij telkens door de verlokking van een andere hoofdzonde in haar winstbejag gehinderd. Choreograaf Jeroen Verbruggen zorgt voor een eigenzinnige interpretatie van dit hybride meesterwerk. De kostuums zijn van de hand van Teresa Vergho die voor de familie en voor elke hoofdzonde op zich een reeks kostuums ontwierp.

PROLOOG

Anna I (een zangeres) en haar zus Anna II (een danseres) komen uit Louisiana. Ze zijn eropuit gestuurd om geld te verdienen voor hun familie, hun droom is een huisje aan de oever van de Mississippi. De zussen nemen zich voor om het beoogde kapitaal in zeven jaar tijd - en liefst nog een jaar sneller - bij elkaar te verdienen. Alle inkomsten sturen ze op naar hun familie, bestaande uit Moeder, Vader, Broer I en Broer II. Aangezien alleen Anna I zingt, moet de toeschouwer haar vertrouwen voor informatie over Anna II. Anna I is, zo verkondigt ze zelf, de praktische en verstandige van de twee. Haar zus is “knap, maar een beetje gek”. En toch zijn de twee zussen eigenlijk één en dezelfde persoon, volgens Anna I delen ze alles en dienen ze altijd elkaars belangen.

SIN Anna 1 2

1 TRAAGHEID (SLOTH)

Opgejaagd geeft de familie commentaar vanuit de achtergrond. Anna is een vreemd en lui kind en luiheid is de wortel van alle kwaad, zo klinkt hun mantra. Anderzijds is Anna ook volgzaam en devoot aan haar ouders, dus hoopt de familie dat het haar niet aan toewijding zal ontbreken op de hobbelige weg naar kapitaal. Met een dreigend schietgebed probeert de familie af te dwingen dat hun Anna “de Weg naar welvaart” mag vinden.

Sloth

2 TROTS (PRIDE)

De eerste halte op Anna’s reis is Memphis. Daar krijgt Anna II een baantje als danseres in een cabaret van bedenkelijk allooi. Ze valt er niet meteen in de smaak, want ze wil kunstenares zijn en danst dus heel kunstzinnig. Anna I weet haar ervan te overtuigen dat het publiek in dit cabaret heel andere verwachtingen van een danseres heeft. “Trots is iets voor rijke mensen”, dus tot het zover is doet Anna best wat er van haar verlangd wordt. Vanuit de achtergrond klinkt nogmaals het gebed van de familie.

PRIDE

3 TOORN (WRATH)

Ontevreden laat de familie van zich horen. Het gaat niet snel genoeg vooruit. Anna’s inkomsten zijn niet toereikend en ze beschuldigen haar ervan het geld zelf te verbrassen. Terwijl Anna I haar kant van het verhaal vertelt, klinkt nogmaals het gebed van de familie. Anna II is in Los Angeles en gaat als figurant aan de slag in de filmindustrie. Het lijkt haar voor de wind te gaan, al kan ze haar woede niet verkroppen bij al het onrecht dat ze daar te zien krijgt. Opnieuw ziet Anna I zich genoodzaakt om in te grijpen met een morele les: Anna moet zich leren beheersen, want zo openlijk onrecht veroordelen, dat wordt in Los Angeles niet gewaardeerd.

WRATHNEW

4 GULZIGHEID (GLUTTONY)

Per brief informeert Anna haar familie dat Anna II het in Philadelphia geschopt heeft tot solodanseres. Ze heeft daarvoor helaas een wurgcontract moeten tekenen dat stipuleert dat ze geen grammetje mag bijkomen. Terwijl ze radeloos wordt van de honger, spiegelen haar familieleden haar sussend al het lekkers voor dat ze bij thuiskomst in Louisiana weer zal mogen eten. Ze moet nog even volhouden en onthouden dat gulzigheid des duivels is.

GLUTTONY

5 LUST (LUST)

In Boston maakt Anna kennis met de liefde. Anna II heeft een rijke man gevonden, Edward, die werkelijk van haar houdt en haar voorziet van een riante toelage. Op haar beurt houdt Anna II van de berooide Fernando en ze ondersteunt hem met het geld dat ze van Edward krijgt. Anna I waarschuwt dat ze niet zonder geld en zonder Edward kunnen, je eigen situatie uit het oog verliezen of van twee walletjes eten “dat kan hoogstens iemand die van niemand afhankelijk is”. Ze neemt het heft in eigen handen en gebiedt Fernando haar zus met rust te laten. Wanneer Anna II haar Anna I samen met Fernando ziet, vliegen ze elkaar in de haren. Nadat de familie nog maar eens haar gebed aanheft, eindigt het nummer in tranen van liefdesverdriet.

LUST

6 HEBZUCHT (GREED)

Via de krant verneemt de familie dat Anna in Baltimore is. Ze is een idool geworden en allerlei wanhopige mannen schieten zichzelf dood om haar. Dit nieuwsbericht stemt de familie tevreden, want met deze reputatie zal Anna veel geld verdienen. Onmiddellijk bekruipt hen de angst dat Anna te inhalig zal worden. Als de mensen denken dat je te hebzuchtig bent, dan gaan ze je uit de weg en wordt het moeilijker zaken doen.

GREED

7 AFGUNST (ENVY)

In San Francisco ziet Anna overal mensen die wel mogen doen wat zij niet mag, die lui, trots of boos mogen zijn en die vrijelijk mogen liefhebben of eten en nemen wat ze willen. Ze wordt verschrikkelijk jaloers. Anna I besluit haar morele onderricht met deze les: zij die zich weten te beheersen, zullen uiteindelijk triomferen. “Profiteer dus niet van je jeugd, want die is vergankelijk.”

ENVY

EPILOOG (EPILOGUE)

Na een reis van zeven jaar keert Anna terug naar Louisiana. Het huisje aan de oever van de Mississippi is voltooid.

ONTDEK PETROESJKA/ DIE SIEBEN TODSÜNDEN

Illustraties: kostuumontwerpen door Teresa Vergho

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons