• Seizoen 25/26

Alejo Pérez neemt afscheid van OBV

‘Ik koester de warme ambiance’

door Maarten Boussery / Foto's Koen Broos, wo 7 mei 2025

2425 Alejo Perez c Koen Broos 2kleur OBV

Alejo Pérez zwaait in seizoen 25/26 af als muziekdirecteur bij Opera Ballet Vlaanderen. Met een afscheidsconcert wuift hij het huis en het publiek muzikaal uit. Tijd om terug te blikken en een balans op te maken. ‘De momenten waarop ik met het koor én het orkest muziek mocht maken, liggen me erg na aan het hart.’

Alejo Pérez verscheen voor het eerst bij ons op de bok in 2017, tijdens de repetities van Pelléas et Mélisande. ‘Mijn eerste kennismaking met het koor en het orkest van Opera Ballet Vlaanderen was een aangename ontdekking’, herinnert hij zich. ‘Vooral de werksfeer viel me op: er is veel professionaliteit en tegelijk heerst een warme, amicale en relaxte ambiance. Ik koester dat enorm, want in vele andere huizen is dat minder het geval. Voor mij toont het dat je kwaliteit kan nastreven in een internationaal competitieve omgeving zonder dat er veel stress mee gemoeid hoeft te zijn. Waarom zou je het ook anders willen? In de operawereld zijn de repetitie- en speelreeksen best lang, dus je spendeert veel tijd met elkaar. Het zou jammer zijn mocht je je ondertussen niet gewoon samen kunnen amuseren.’

‘Ik beschouw het werk van een muziekdirecteur als een zwerm vogels meenemen op een lange reis, als een leiderschap waarin je één wordt met een geheel’

— Alejo Pérez

Bij de aanstelling van Jan Vandenhouwe als artistiek directeur in 2019 volgde Pérez Dmitri Jurowski op als muziekdirecteur bij OBV. ‘Als dirigent heb je de taak het muzikale talent dat voor je zit te inspireren en boven zichzelf te laten uitstijgen. Muziekdirecteur zijn betekent dat je die inspiratie moet kunnen uitspannen over een meerjarige periode. Ik vergelijk het graag met een zwerm vogels op trektocht, die synchroon in dezelfde richting bewegen zonder dat duidelijk is wie nu de leiding neemt of het tempo bepaalt. Ik beschouw het werk van een muziekdirecteur als zo’n zwerm meenemen op een lange reis, als een leiderschap waarin je één wordt met een geheel. Je moet kunnen voelen dat iedereen organisch lijkt te weten waar we naartoe willen.’

2425 Alejo Perez c Koen Broos 3kleur OBV

Zoiets heeft uiteraard tijd nodig. Pérez leerde door de jaren het orkest beter kennen. Wat hem opviel en hem blijvend verrast, is de stilistische flexibiliteit die het aan de dag legt. ‘Je voelt dat de muzikanten zich zeer bewust zijn van het repertoire dat ze spelen. Er is aandacht voor de tijdsperiode waarin een componist een werk maakte, voor de muzikale traditie en de historische speelstijl. Op die kracht hebben we de afgelopen jaren verder ingezet. Ik ben bijvoorbeeld erg trots op de manier waarop het orkest Mozarts La clemenza di Tito heeft uitgevoerd. Wat ik ook enorm apprecieer, is de volle, Duits-Russische klank van de strijkerssectie. Met hen het repertoire van Strauss of Wagner spelen is altijd een cadeau. Ik kijk ernaar uit de nieuwe Parsifal-productie met het orkest te brengen.’

Ondanks de zware orkestraties van zulke werken vindt Pérez dat het orkest gegroeid is in het zoeken naar transparantie. ‘Als operaorkest sta je steeds ten dienste van wat op het podium wordt gezongen. Hoe groots de muziek ook mag zijn, het is nooit de bedoeling dat het orkest de zangers wegblaast. Ook daarin tonen de muzikanten een sensibiliteit die enkel is toegenomen.’ Het orkest, dat in de jaren 1980 een grote instroom van jonge muzikanten heeft gekend die nu stilaan afscheid nemen, ondergaat momenteel een verjongingskuur. ‘Bij mijn aanstelling wisten we dat heel wat plaatsen zouden vrijkomen voor jong talent. Mijn opdracht was erover te waken dat de geest en de kennis van het orkest vlot zouden worden overgedragen aan de nieuwe generatie. Het is fijn te zien hoe de anciens hierin hun verantwoordelijkheid nemen, en hoe de nieuwe muzikanten als leergierige sponzen die informatie opnemen. Dat komt de klank van het orkest enkel ten goede.’

2425 Alejo Perez c Koen Broos 1kleur OBV jpg

‘Met Das Lied von der Erde, dat eindigt in een Abschied, zeg ik tot ziens tegen het orkest en het publiek’

— Alejo Pérez

Voor zijn afscheid kiest Pérez voor een concert met op het programma Mahlers Das Lied von der Erde en Beethovens zesde symfonie. ‘In het operarepertoire komt Beethoven helaas weinig aan bod. Ik had het geluk zijn negende symfonie bij OBV te dirigeren. De symfonische concerten met koor en orkest die het huis organiseerde, zullen me altijd bijblijven. Ik wilde daar graag nog een laatste staartje aan breien. Mahler is een van mijn favoriete componisten. Ik neem afscheid van een operaorkest, dus wilde ik zeker iets met zangers doen. Met Das Lied von der Erde, dat eindigt in een Abschied, zeg ik tot ziens tegen het orkest en het publiek.’

Een vaarwel wordt het zeker niet, want Pérez houdt Antwerpen als uitvalsbasis. ‘Ik zal zeker nog in het publiek te zien zijn’, vertelt hij. Zijn toekomstplannen? ‘Meer tijd vrijmaken om partituren voor nieuwe projecten in te studeren en een goede balans zoeken in het dirigeren van symfonisch repertoire en opera.’ Zijn laatste boodschap voor OBV luidt als volgt: ‘Blijf experimenteren en vernieuwen, omarm de positie die het huis de afgelopen jaren heeft verworven en wees trots op jullie lef. Hou dat vuur brandend.’

2425 Alejo Perez c Koen Broos 4kleur OBV
Opera nieuwe productie
|

Antwerpen | Gent

Parsifal

Richard Wagner

Info en tickets
a5cP6000002qEDpIAM-a0bP6000002Q5e1IAC

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons