• Vonk

In de loge met Compact Disk Dummies

'Opera is onbekend terrein voor ons'

door Maarten Boussery, di 28 mrt 2023

Preview portret Compact Disk Dummies2 2223 KRU Laura Vleugels

Lennert en Janus Coorevits van Compact Disk Dummies vertellen over hun muzikale start, hun band als broers en hun affiniteit met opera.

Sinds het duo in 2012 Humo’s Rock Rally won, gaat het hen voor de wind. Ze schitterden op Pukkelpop, waren de huisband van het Canvasprogramma De Ideale Wereld en veroverden meermaals de eerste plaats in De Afrekening van Studio Brussel. Of de lessen op de muziekschool met het succes te maken hebben? Zowel Lennert als Janus haakte na enkele jaren af. De schoolse werkwijze lag hen niet, ze misten ruimte om spelenderwijs te experimenteren.

‘Opera is onbekend terrein voor ons. Maar de grootsheid van het operagenre fascineert ons wel’

Janus Coorevits

De broers bewandelden andere muzikale wegen. Lennert vormde met vrienden een rockband en Janus focuste zich op elektronische muziek en productie. De onderlinge muzikale uitwisseling bleef beperkt. ‘Ik herinner me wel een zelfgebrande oranje cd die de naam The Coorevits Brothers kreeg’, vertelt Lennert. ‘Het door ons samengestelde album bevatte nummers die we toen goed vonden. Omdat onze muzieksmaak ver uit elkaar lag, was dat een vreemd allegaartje van uiteenlopende genres.’ ‘Vroeger zaten we elk op ons eigen muzikale eiland’, zegt Janus. ‘We kwamen niet bijzonder goed overeen en luisterden niet naar elkaars werk. Pas toen ik Lennert hielp met de opnames van zijn band, zagen we elkaars talenten. Stilaan ontstond het idee om onze werelden te combineren en samen wat dingen uit te proberen.’

‘Je mag de Compact Disk Dummies beschouwen als een slaapkamerproject, een uitlaatklep die 13 jaar geleden is ontstaan uit experimenteerdrang’, vindt Lennert. Met piratenversies van muziekprogramma’s maakten ze hun eerste nummers, waarmee ze naar jeugdhuizen trokken. ‘Wij weten wat het is om voor enkele luttele euro’s te spelen op een plek waar niemand op je zit te wachten’, zegt Janus. ‘Ondertussen is er veel veranderd, maar die tijd vergeten we niet snel. Het vergroot alleen onze dankbaarheid.’ De broers koesteren de ‘DIY-spirit’ waaruit alles is ontstaan: ‘We blijven evolueren en professionaliseren, maar we willen zelf de controle behouden’, vertelt Lennert. ‘De band groeide uit tot een familiebedrijfje waarin naast Janus ook onze andere broer, onze pa en onze partners meedraaien.’

Met de oprichting van Compact Disk Dummies sloegen Janus en Lennert een brug tussen hun muzikale eilanden. De tijd van de zelfgebrande cd’s is voorbij, tegenwoordig wisselen ze via gedeelde Spotify-afspeellijsten en luistersessies in de auto nieuwe ideeën uit. ‘Door samen muziek te maken zijn Lennert en ik naar elkaar toegegroeid en kunnen we beter praten’, zegt Janus. Dat is belangrijk, want ‘mijn broer is nu ook een beetje mijn lief’, vindt Lennert. ‘Als de motor hapert, moet dat bespreekbaar zijn. We kunnen alleen slagen als we samenwerken. Ik focus me bijvoorbeeld vooral op melodie en performance, Janus op onze sound en de technische productie. Een artiest als Prince kon dat allemaal zelf, maar wij hebben elkaar nodig. Dat is evenzeer de basis van Compact Disk Dummies als onze experimenteerdrang.’

Preview portret Compact Disk Dummies1 2223 KRU Laura Vleugels
Beelden: (c) Laura Vleugels

‘Opera is onbekend terrein voor ons, maar de grootsheid van het operagenre fascineert ons wel’

Janus Coorevits

Binnenkort staat het duo op het podium bij Opera Ballet Vlaanderen voor een nieuw experiment: Kruistocht. ‘We hebben al theatervoorstellingen gedaan, maar opera is onbekend terrein voor ons’, zegt Janus. ‘Verder dan Claude Debussy, Steve Reich en Wendy Carlos’ Switched-On Bach (i.e. Bach vertolkt op synthesizers) reikt onze kennis van klassiek of opera niet’, vertelt Lennert. Janus vult aan: ‘De grootsheid van het genre fascineert ons wel. Hoe componist Frederik Neyrinck onze nieuw geschreven nummers vertaalt naar een symfonische compositie en in een partituur kan gieten, vinden we indrukwekkend.’ ‘Ons management vraagt zich soms wel af of projecten als Kruistocht ons niet afleiden van een nieuwe plaat. Maar zonder deze projecten kunnen we niet evolueren, Compact Disk Dummies zal altijd onze experimentele speeltuin blijven’, besluit Lennert.

Ontdek Kruistocht

Kruistocht Repetitiebeeld 1