‘Vandaag kan opera alles zijn, ook muziektheater, gezongen theater etcetera. Deze zangers zullen serieus flexibel moeten zijn’
— Kate Royal
KATE Wat opera is, verandert ook. Toen ik studeerde bedoelde men met opera vooral de grand opera, traditioneel belcanto. Vandaag kan opera alles zijn, ook muziektheater, gezongen theater etcetera. Deze zangers zullen serieus flexibel moeten zijn. Veel zangers bewonderen vertolkers, naar wie ze oneindig veel hebben geluisterd. Dat is prima als inspiratie en als oefening. Tegelijk wil je hun ware stem horen – niet die van iemand anders. Studenten moeten ook leren hun nek uit te steken en creatief te zijn. In plaats van gewoon aan de regisseur te vragen: waar wil je me, moet ik die kant uit of die kant? Neen, wat denken zij? Wat is logisch en heeft betekenis? In Operalab hebben ze alvast geen rekwisieten of kostuums om zich achter te verschuilen.
ELIEN Ik ben ervan overtuigd dat hun lichaam een deel van het werk moet doen, zodat ze hun geest vrij hebben om te zingen en te spelen. Ik probeer ze bepaalde lichamelijke vaardigheden bij te brengen, zoals aanvoelen waar hun tegenspelers zich op het toneel bevinden. Eens je daarin getraind bent, hoef je daar niet meer aan te denken. Dan heb je alvast één zorg minder.
KATE Ze moeten terug in hun lichaam. We zitten als zangers zo in ons hoofd allemaal. Het is goed als je als zanger je buikgevoel kan volgen. We willen hen aanmoedigen ook daar vertrouwen in te hebben.
ELIEN Het geweldige aan Operalab is dat het een lab is. We creëren Operalab terwijl we bezig zijn. In die twee weken gaan we hen allerlei dingen laten uitproberen. Werkt het niet op die manier, probeer het dan eens anders… We vragen veel flexibiliteit. Dat is iets nieuws voor hen.