Herhaling ontgrendelt het denken
‘Door die traditionele Arabische zang en dans begreep ik dat herhaling essentieel is: ze ontgrendelt het denken, verdiept de band met het publiek en opent de weg naar een innerlijke verbeelding.’ Voor Belaza werden zich steeds herhalende, cirkelvormige bewegingen om de eigen as een essentieel choreografisch middel. ‘Repetitieve beweging brengt onvermijdelijk een vorm van circulariteit met zich mee’, zegt ze. ‘Wat me daarin fascineert, is dat herhaling geen repetitie is, maar een verdieping – een afdaling in jezelf. De cirkel is de enige manier om het oneindige te benaderen binnen de grenzen van een eindig lichaam en een eindige ruimte. Ik begon te begrijpen dat het lichaam niet alleen bewegingen kan uitvoeren, maar ook de ontvanger kan zijn van krachten en bewegingen die het puur fysieke overstijgen. Alles wat ik me kan inbeelden, moet zich in het lichaam kunnen manifesteren. Dit onderzoek voor Le Cri was een keerpunt. ‘Ik stopte met “choreografie” in de klassieke zin.’
Een nieuw besef in het verlengde van dit artistieke onderzoek ontstond toen Nacera Belaza haar eigen lichaam onder de loep nam: ‘Ik vroeg me af: hoe kan ik van mijn lichaam, waarin ik zelf woon, een neutraal instrument maken, zoals een wit vel papier in andere kunsten, een plek van alle mogelijkheden?’ Door het lichaam te observeren en te analyseren ontdekte ze hoe verdeeld het eigenlijk is. ‘Hoofd en lichaam, armen en benen – elk deel heeft zijn eigen functie. De zoektocht naar eenheid werd voor mij een manier om het lichaam opnieuw te stemmen, om de delen te verbinden tot een coherent geheel.’ Het idee van het ‘witte blad’ groeide uit tot een bredere artistieke en existentiële visie. ‘Na verloop van tijd merkte ik dat die eenheid zich kon uitbreiden: naar de ruimte rondom, het geluid, het licht én naar het publiek. Zo ontstond voor mij de mogelijkheid tot een soort amplificatie van eenheid.’