• Ballet
  • Interview

Schilderen met Stravinsky

Interview met choreografe Ella Rothschild

door Piet De Volder, wo 27 sep 2023

DSC6983 2

Ze danste bij het kruim van de Israëlische balletwereld – Batsheva Company, Inbal Pinto en Avshalom Pollak, Ohad Naharin. En nu werkt Ella Rothschild voor OBV aan een nieuwe choreografie voor Stravinsky’s iconische ballet Petroesjka. Een gesprek over creativiteit en improvisatie, dansen met symfonisch orkest én over een ezel.

Hoe kwam Petroesjka op jouw pad?

Opera Ballet Vlaanderen kende mijn werk voor de Batsheva Company en stelde voor Igor Stravinsky’s Petroesjka met de dansers van het huis te brengen. Ik werkte al eerder met bestaande muziek die live wordt gebracht – recent nog met muziek van Franz Schubert in de choreografie Unpair voor Kammerballetten in Oslo. Maar de aanpak van Petroesjka vraagt om een denkproces. Wat kan ik de muziek van Stravinsky bieden? Welke interpretatie kan ik aanbrengen, vergeleken met vorige choreografieën van het werk? Hoe kan ik relevant zijn met Petroesjka? Die vragen over hoe ik het bestaande narratief en de muziek creatief kan uitdagen stel ik mezelf vooraf. Vervolgens ga ik aan de zijde van Stravinsky mijn eigen weg, waarbij ik een persoonlijk verhaal ontwikkel, dat zowel voor mezelf als voor het publiek betekenisvol moet zijn.

DSC6457
Repetitiebeeld Petroesjka - Filip Van Roe

Treed je met Petroesjka uit je comfortzone?

Dat ik de eerste keer met een orkest samenwerk maakt me vooral enthousiast. De volheid van de orkestrale klank zal een andere, grotere dimensie geven aan mijn danstaal. Waar het om gaat, is de code van een bestaand werk te kraken. Dat is een proces dat eerst in de studio, tijdens de repetities, plaatsvindt. Het is goed omringd te zijn door mensen die je werk al kennen en met wie je een permanente dialoog hebt, zeker ook wegens de verbondenheid van mijn producties met elkaar. Die mensen reizen met mij mee doorheen het creatieve proces.

In de repetities werd ik aangenaam verrast door de nieuwe beelden en dramatische situaties die ontstaan op de muziek, waarbij het modernisme van Stravinsky directer binnenkomt. Je herkent emoties en reacties maar er is geen anekdotiek.

Ik vertrek van eenvoudige elementen zoals liefde, verdriet en geweld, de massa versus het individu, dingen die ons allemaal aanbelangen. Wat gebeurt er met ons wanneer we ons aan de rand van de afgrond bevinden? Wat is moraal? Ik vertaal dat in kleine scènes en verhalen. Op die manier kan ik reflecteren over het mens-zijn, over het menselijke. De muziek van Stravinsky is erg moody, in de zin dat er een veelheid aan gemoedstoestanden is. Ik kan er mijn eigen schilderij mee maken. Het voelt alsof ik zelf voor een leeg canvas sta.

Ella Rothschild Portret
Portret Ella Rothschild - Filip Van Roe

Een belangrijk visueel element in jouw choreografie is een ezel – een pop gerealiseerd door Jan Maillard – die door meerdere dansers in beweging wordt gezet.

Ik kwam bij de ezel nadat ik eerst had nagedacht over andere poppen op de scène, zoals de marionetten in het oorspronkelijke straattheater uit Stravinsky’s ballet: Petroesjka, de Ballerina en de Moor. De ezel is een dier dat in de Bijbel erkend wordt als heel loyaal. Wanneer daar de mens met de ezel praat, is het vooral een dialoog met een innerlijke stem. Vaak verkeert het personage in een innerlijk conflict en moet dat via dat gesprek worden opgelost. De ezel of die innerlijke stem helpt de juiste beslissing te nemen. In het reële leven wordt de ezel vaak onderschat en misbruikt als lastdier. Hij heeft niet het aanzien van een paard. Bovendien wordt hij als een dom wezen beschouwd, wat hij absoluut niet is. Om maar te zeggen: de ezel als personage brengt heel wat gewicht en inhoud met zich mee.

Ik hou van theaterobjecten en poppen en het vakmanschap erachter. De motivatie om ze in te zetten verschilt van productie tot productie. Het heeft te maken met fragiliteit en eenvoud. Ik gebruik geen poppen of objecten om spectaculaire effecten of een magie mee te bereiken, maar juist om een kwetsbare realiteit te tonen.

Lees het volledige interview met Ella Rothschild in het OBV-magazine.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons