Aquarius

Info en tickets

Aquarius

Aquarius

Karel Gouyvaerts

a5cP60000008hMXIAY-a0bb0000009ZK7DAAW


Dit geheimzinnige kosmische stuk gaat over de utopie die iedereen bezighoudt, ons streven om in de organisatie van het universum een mogelijkheid te vinden om een nieuwe gedaante te geven aan de onordelijke wereld waarin we leven.

Met een volwaardige scenische realisatie van Aquarius wordt eindelijk recht gedaan aan het opus magnum van Karel Goeyvaerts, één van de boegbeelden van de nieuwe muziek in Vlaanderen.

Goeyvaerts stond aan de wieg van het serialisme en de elektronische muziek en hij oefende een rechtstreekse invloed uit op Karlheinz Stockhausen. Aquarius – een opera met symfonisch orkest en zestien vocale solisten, waaraan hij werkte sinds 1983 – betekende een koerswijziging in zijn muziek. Daarbij stond communicatie met een breed publiek voorop.

‘Aquarius is het drama van de maatschappij, niet van de enkeling’, verduidelijkt de componist. Tussen de zestien solisten bestaat er geen hiërarchie. Samen met de dansers vertolken ze een collectieve zoektocht naar een ideale samenleving. Goeyvaerts baseerde zich op verschillende bronnen: Marilyn Fergusons The Aquarian Conspiracy – een essay over persoonlijke en sociale transformatie in de jaren 1980 –, de astrologische theorie van de tijdperken met het vooruitzicht van het Aquarius- of Watermantijdperk en de Apocalyps van Johannes.

Johannes’ visie van het nieuwe Jeruzalem is het eindpunt van de opera – een einde dat baadt in ‘volkomen rust en stralende harmonie’ (Goeyvaerts). Aan deze harmonische wereld gaat een leer- en zoekproces vooraf dat vertaald wordt in een afwisselend dynamisch en introspectief muzikaal verloop dat bepaald wordt door repetitieve procédés en een vernieuwende behandeling van consonantie.

Met indrukwekkende theatrale realisaties van werk van Claude Vivier en John Taverner bewees regisseur Pierre Audi al een bijzondere affiniteit te hebben met muziek die verder reikt dan het wereldlijke en alledaagse – muziek met kosmische aspiraties. In navolging van Goeyvaerts eigen indicaties krijgt dans een centrale plaats. Hiervoor wordt in deze productie beroep gedaan op de befaamde Israëlische choreografe Inbal Pinto.

De Britse dirigente Sian Edwards, die al verschillende hedendaagse werken creëerde, staat garant voor een indringende lezing van de partituur.


In het kader van het festival Hedendaags Vlaams Muziektheater.


De makers

Cast

  • Warre Borgmans

    Solist


Foto's


Data

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons