Madama Butterfly
Opera van Giacomo Puccini in twee bedrijven | Japanse tragedie

Madama Butterfly is het drama van een Japanse geisha die omwille van haar liefde voor een man uit een vreemde cultuur de eeuwenoude tradities van haar land inruilt voor een onzekere toekomst. Deze drastische keuze maakt van haar een outcast in haar eigen land. Door haar rituele zelfmoord grijpt Butterfly op een tragische manier terug naar haar culturele traditie.
We leren Cio-Cio-San kennen als een naïef kindvrouwtje dat
geniet van haar broze geluk met Pinkerton, haar droomprins voor één
dag. Dit 'gekocht' huwelijk is één van de vele kwalijke uitwassen van
de problematische maatschappelijke eneconomische situatie van Japan op
het einde van de 19e eeuw. Een land dat na meer dan twee eeuwen zijn
isolatie doorbreekten zo op een brutale manier kennismaakt met het
onbekende Westen. Puccini integreert op een meesterlijke manier het
psychologisch drama van Butterfly in deze problematiek van dit
continent. Hij noemde niet voor niets zijn opera een 'Japanse
tragedie'. De opera begint als een muzikale komedie waarin het accent
wordt gelegd op romantiek en sensualiteit om in het tweede deel een
veel donkerder toon aan te slaan en af te glijden naar een tragedie. Zo
wordt de opera een indringend vrouwenportret en de clash van twee
culturen.
Muhai Tang, die we in Vlaanderen vooral kennen als de begeesterende
chefdirigent van de Filharmonie begin jaren negentig, dirigeert deze
herneming van Robert Carsens legendarische productie. Hij is voor de
eerste keer te gast in de Vlaamse Opera. Karine Babajanyan, de Tosca van de Bregenzer Festspiele en ster in de laatste James Bondfilm Quantum of Solace is Cio-Cio-San, afwisselend met de jonge Koreaanse Yunah Lee.
duur: 3 uur (inclusief pauze van 25 minuten)