• Huis en mensen
  • Concert

Solisten uit eigen koor en orkest

Arie en Ekaterina bereiden zich voor op Sea Pictures

door Maarten Boussery, vr 2 dec 2022

Orkest

Binnenkort schittert het Symfonisch Orkest van Opera Ballet Vlaanderen in DE SINGEL en De Bijloke met muziek van Mozart, Strauss en Elgar. Het orkest doet voor het concert beroep op talent uit eigen huis: Arie van der Beek is eerste hoboïst en neemt het hoboconcerto van Richard Strauss onder handen, Ekaterina Romanova zingt in ons Koor en vertolkt de solopartij in Elgars Sea Pictures. Een spannende uitdaging die zorgt voor een gezonde portie zenuwen.

Ekaterina Romanova

Ekaterina was aangenaam verrast toen ze te horen kreeg dat ze Elgars Sea Pictures mocht brengen. Ze zingt al enkele jaren als alt in het Koor van Opera Ballet Vlaanderen, maar alleen voor een orkest staan is nieuw voor haar: ‘De eerste keer dat ik met een orkest soleerde, was tijdens het openluchtconcert op het Sint-Jansplein in september. Ik vond dat heel spannend, maar ik voelde me enorm gesteund door dirigent Alejo Pérez en de collega’s achter mij. De aankomende concerten zullen opnieuw een uitdaging worden, want zingen in een concertzaal is anders dan in de buitenlucht met microfoon. Met de hulp die ik krijg van iedereen in huis voel ik dat ik me volledig zal kunnen geven’, vertelt ze.

Als solist aantreden vraagt een andere aanpak dan in een koorgroep zingen. Samen met de vaste begeleiders in ons huis oefent Ekaterina de partituur in en werkt ze op de tekst. Verder concentreert ze zich op de historische context van het stuk. Ze is zelf musicologe van opleiding en vindt het cruciaal om te begrijpen wat de ideeën van de componist waren: ‘Door over Elgars muziek te leren en te lezen, kan je stilistische keuzes maken en zoeken naar de geschikte manier waarop je zijn werk brengt. Die voorbereiding is even belangrijk als het leren van de noten, de tekst en de structuur’, zegt Ekaterina.

Ekaterina1

Sea Pictures is als een reeks romantische schilderijen

Ekaterina Romanova

‘In de Engelse muziek dient de zee vaak als inspiratiebron. Elgar bouwt in Sea Pictures verder op die traditie, maar vernieuwt ze ook. Het is bijvoorbeeld bijzonder dat een vrouw aan het woord is in het werk. De liedcyclus is zoals een reeks romantische schilderijen: illustraties met veel kleuren en contrasten, waarbij het orkest schakeringen in licht aanbrengt’, vindt Ekaterina. ‘De grootste uitdaging zit hem in het maken van een spanningsboog: als soliste vertel je een verhaal waarin de hoogtepunten op het juiste moment moeten komen. Je moet gedoseerd blijven resoneren met wat je aan het vertellen bent, en dat is zowel technisch als mentaal een moeilijke, maar spannende oefening.’

Ekaterina3

Arie van der Beek

Hij speelt al meer dan dertig jaar hobo in ons Orkest, maar ook voor Arie is het de eerste keer dat hij alleen voor zijn collega’s staat. ‘Ik heb wel al eens de Sinfonia Concertante van Mozart gespeeld met andere solisten, maar als enige voor ons Orkest soleren, dat heb ik nog nooit gedaan’, zegt hij. ‘Het hoboconcerto van Richard Strauss ken ik heel goed: ik speelde het vele jaren geleden al met een ander orkest en geef regelmatig masterclasses over het werk. Het is een van de belangrijkste stukken ooit geschreven voor hobo — bijna alles wat je als hoboïst moet kunnen, krijg je op je bord als je het concerto speelt. Bovendien vind ik het een prachtig werk, al was Strauss daar zelf niet overtuigd van.’

Dat iedereen binnen de hobowereld het stuk kent, is een risico — dat weet Arie maar al te goed. Toch twijfelde hij niet toen hij van dirigent Alejo Pérez de vraag kreeg om het concerto te spelen. ‘Ik zei volmondig ja, het is een eer dat hij dit wil doen met mij. Ik zie het als een uitdaging en vind het interessant om me in het werk te verdiepen. Er zijn zoveel verschillende uitvoeringen die ik beluisterd heb en waar ik veel van opsteek, nu kan ik zelf mijn eigen ideeën zoeken en ontwikkelen,’ vertelt hij. ‘Vooral in het tempo zijn er veel interpretatiemogelijkheden, maar ik hoop een gulden middenweg te vinden waarin de muziek zowel de nodige rust als vlotheid krijgt, zodat het publiek mee is in mijn verhaal.’

Arie2

Strauss' concerto is een van de belangrijkste stukken ooit geschreven voor hobo

Arie van der Beek

Aries collega’s vragen hem al maanden hoe het met het instuderen gaat. ‘Het Orkest heeft zelf een heel uitdagende partij te spelen, het is leuk om te zien hoe het ook hen bezighoudt’, zegt Arie. ‘Ik heb er een periode stevig aan geoefend, maar laat het concerto nu bewust wat liggen om te vermijden dat de stress het van me overneemt. De laatste weken voor het concert schakel ik weer een versnelling hoger om alles af te werken en om mijn conditie te trainen. Het concerto is heel intensief en vraagt een groot uithoudingsvermogen omdat je weinig ademruimte krijgt. Ik bereid me hierop voor door het verschillende keren na elkaar door te spelen, zodat ik de zenuwen onder controle kan houden en ik de muziek rustig kan brengen.’

Ontdek Sea Pictures

Beelden Arie en Ekaterina © Diego Franssens

Arie1

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons