Alain Honorez
gastdanser
Alain Honorez studeerde af aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen en begon zijn professionele carrière bij het Ballet Vlaanderen in 1996 als lid van het corps de ballet. Een jaar later promoveerde hij tot half-solist na zijn vertolking van Mercutio in André Prokovsky’s versie van Romeo en Julia. Datzelfde jaar won hij ook de tweede prijs op het 7e Eurovisie danstoernooi in Gdansk, Polen. Hij werd solist in 1999, eerste solist in 2001 en werd tenslotte benoemd tot principal van het gezelschap in 2004.
Alain werkte de laatste jaren samen met gerenommeerde choreografen zoals Marcia Haydée, Sidi Larbi Cherkaoui, William Forsythe, David Dawson, Nicolo Fonte, Jiří Kylián, Christian Spuck, Jorma Elo, Douglas Lee, Jean-Christophe Maillot, Danny Rosseel, Mauricio Wainrot, Xin Peng Wang, Christopher d’Amboise en vele anderen en danste hoofdrollen in verschillende klassieke, neo-klassieke en moderne werken.
Marcia Haydée koos hem in 2006 uit voor de rol van Carabosse in haar versie van Doornroosje, een rol die hem later tot in Santiago de Chile en Perth, Australië bracht. Toen Haydée in 2009 een nieuwe versie van Het Zwanenmeer choreografeerde voor Ballet Vlaanderen, koos ze Alain voor de rol van Rothbart. Ook deze hoofdrol, die zij speciaal voor hem creëerde, mocht hij in 2010 neerzetten als gast bij het Santiago Ballet in Chile.
In juni 2012 nam Alain afscheid van Ballet Vlaanderen als vast danser van het gezelschap, en werkt sindsdien als freelance danser en lesgever. Hij ontving de Mathilde Schroyens dansprijs in 2008, werd genomineerd voor beste mannelijke danser Prix Benois de la Danse in 2009, kreeg het Gouden Label (carrière prijs) van internetsite Klassiek Centraal in 2012 en ontving datzelfde jaar de cultuurprijs Deurne.
Begin 2013 werkte Alain tijdelijk als balletmeester bij Ballet Vlaanderen voor Wayne McGregor’s Infra en sindsdien nodigde het gezelschap hem ook uit als gastdanser voor de hernemingen van Christian Spuck’s The Return of Ulysses, Nicolo Fonte’s Made Man en Marcia Haydée’s Doornroosje. Ook voor de nieuwe Notenkraker, in een versie van Demis Volpi, werd Alain gevraagd om de rol van Drosselmeyer op zich te nemen.
In de zomer van 2015 danste hij op het jaarlijkse Internationale Balletgala van Teatro Colon in Buenos Aires, Argentinië.
In 2016 werd hij nogmaals als gastdanser uitgenodigd door Marcia Haydée in Santiago de Chile. Daar danste hij recent de rol van Bernarda in een nieuwe versie van Het Huis van Bernarda Alba gechoreografeerd door Jaime Pinto.
Op het 65-jarige jubileum gala van de Koninklijke Balletschool danste hij Absolutio (solo), in een choreografie van Altea Nuñez.
Alain was in 2017 wederom te gast bij Ballet Vlaanderen, ditmaal voor Requiem van Sidi Larbi Cherkaoui, een ballet dat deel uitmaakt van de voorstelling East.
Alain werkte de laatste jaren samen met gerenommeerde choreografen zoals Marcia Haydée, Sidi Larbi Cherkaoui, William Forsythe, David Dawson, Nicolo Fonte, Jiří Kylián, Christian Spuck, Jorma Elo, Douglas Lee, Jean-Christophe Maillot, Danny Rosseel, Mauricio Wainrot, Xin Peng Wang, Christopher d’Amboise en vele anderen en danste hoofdrollen in verschillende klassieke, neo-klassieke en moderne werken.
Marcia Haydée koos hem in 2006 uit voor de rol van Carabosse in haar versie van Doornroosje, een rol die hem later tot in Santiago de Chile en Perth, Australië bracht. Toen Haydée in 2009 een nieuwe versie van Het Zwanenmeer choreografeerde voor Ballet Vlaanderen, koos ze Alain voor de rol van Rothbart. Ook deze hoofdrol, die zij speciaal voor hem creëerde, mocht hij in 2010 neerzetten als gast bij het Santiago Ballet in Chile.
In juni 2012 nam Alain afscheid van Ballet Vlaanderen als vast danser van het gezelschap, en werkt sindsdien als freelance danser en lesgever. Hij ontving de Mathilde Schroyens dansprijs in 2008, werd genomineerd voor beste mannelijke danser Prix Benois de la Danse in 2009, kreeg het Gouden Label (carrière prijs) van internetsite Klassiek Centraal in 2012 en ontving datzelfde jaar de cultuurprijs Deurne.
Begin 2013 werkte Alain tijdelijk als balletmeester bij Ballet Vlaanderen voor Wayne McGregor’s Infra en sindsdien nodigde het gezelschap hem ook uit als gastdanser voor de hernemingen van Christian Spuck’s The Return of Ulysses, Nicolo Fonte’s Made Man en Marcia Haydée’s Doornroosje. Ook voor de nieuwe Notenkraker, in een versie van Demis Volpi, werd Alain gevraagd om de rol van Drosselmeyer op zich te nemen.
In de zomer van 2015 danste hij op het jaarlijkse Internationale Balletgala van Teatro Colon in Buenos Aires, Argentinië.
In 2016 werd hij nogmaals als gastdanser uitgenodigd door Marcia Haydée in Santiago de Chile. Daar danste hij recent de rol van Bernarda in een nieuwe versie van Het Huis van Bernarda Alba gechoreografeerd door Jaime Pinto.
Op het 65-jarige jubileum gala van de Koninklijke Balletschool danste hij Absolutio (solo), in een choreografie van Altea Nuñez.
Alain was in 2017 wederom te gast bij Ballet Vlaanderen, ditmaal voor Requiem van Sidi Larbi Cherkaoui, een ballet dat deel uitmaakt van de voorstelling East.