Now Playing: RIZOOM!

Bij sommige voorstellingen voorzien we extra omkadering op maat van je klas: een online educatief platform waarmee je met je klas aan de slag kan gaan en een inleiding afgestemd op de leeftijd en leefwereld van de leerlingen. Op deze manier wordt er op bepaalde thema’s ingezoomd en wordt het mogelijk om na of voor de voorstelling met de leerlingen aan inhoudelijke verdieping te doen. Een aantal voorstellingen zijn te bekijken aan een gunstiger tarief. Alles voor een memorabele avond met je klas.

Rizoom 1200 800 lq 5

Opera Antwerpen

dinsdag 8 november 2022 om 14:00u
donderdag 10 november 2022 om 14:00u

Ontdek Rizoom!

Rizoom! kan meerdere betekenissen hebben. Je kan het uitspreken als ‘rizoom’ of ‘rizoem’, en het klinkt als een verzonnen woord. Maar het is niet enkel een gek woord, het heeft ook een betekenis! Een rizoom is een wortelstok. Dit is een soort stengel die horizontaal onder de grond groeit waaruit meerdere plantjes ontstaan. Denk bijvoorbeeld maar aan bamboe of aan een paardenbloem. Er is dus eigenlijk geen duidelijk begin of einde, hij gaat alle kanten op. Als jij een verhaal vertelt, vertel je dat vaak ook op deze manier. Je vertelt niet alles in de juiste volgorde maar vertelt soms ook over dingen die er niet meteen iets mee te maken hebben, je dwaalt even af.

Dit ga je ook zien in deze voorstelling, er is geen vast verhaal met een duidelijk begin of einde. Het verhaal vertakt verder en verder. De tekst hoeft niet per se begrepen te worden. Het is op dat vlak een niet-talige voorstelling.

Preview 22 RIZ00083 V 2122 RIZOOM Kostuumrepetitiebeeldc Joost Joossen Rizoom Day2 601

Ook op school gebruik je soms een rizoom-structuur, denk maar aan een mindmap. Je schrijft 1 woord in het midden, bijvoorbeeld “boerderij”. Hieraan verbind je andere woorden waar je aan denkt als je boerderij hoort: dieren, machines, gebouwen… Aan deze woorden verbind je dan weer nieuwe woorden die hiermee te maken hebben enzovoort. Hierdoor verbind je allemaal dingen aan elkaar die je misschien eerst niet bij elkaar zou zetten. Dit helpt onze hersenen om het beter te kunnen onthouden.

OPDRACHT

Pak een blad papier, schrijf muziek en dans in het midden en schrijf of teken alles wat er in je opkomt.

Mindmap

Muziek

Deze voorstelling is een fijne eerste kennismaking met opera en dans. De muziek van deze voorstelling is wel bijzonder, er staan geen echte operazangers op het podium en er is ook geen groot orkest. Er zijn wel 9 muzikanten, veel luidsprekers en gekke instrumenten.

De muzikanten noemen zichzelf The Colorist Orchestra. Zij gebruiken klassieke muziek om er een popversie van te maken. Op die manier krijgt de muziek een andere kleur. In Rizoom! zijn de muzikanten voor de eerste keer met operamuziek aan de slag gegaan. Zo kan je o.a. de bekende aria Lascia ch’io pianga van Händel horen.

Zij hebben enkele instrumenten zelf gemaakt. Zo spelen ze op de woodbox, wood bongo, Aluminium Drum pulley Wheels en de Flapamba. Als je naar de video’s kijkt kan je zien dat ze gemaakt zijn van wielen en een lattenbodem uit een bed.

Colorist orchestra

Kostuums: upcycling

Bij upcycling ga je bestaand materiaal op een creatieve manier hergebruiken om er een nieuw voorwerp van te maken. Voorbeelden: van houten paletten tot een zitbank, van een jeansbroek tot een tas, cornflakesdozen naar een opbergmap.

Er worden honderden kostuums gemaakt voor muziek- en dansvoorstellingen, meestal belanden ze na een paar maanden in de kast of in een doos. Maar voor deze voorstelling worden ze hergebruikt. De kostuums van Rizoom! komen uit 8 verschillende opera’s/producties die hier al eens gespeeld zijn. Ze worden niet gedragen op de manier waarvoor ze gemaakt werden. Nee, soms worden ze onderste boven gedragen, aan een ander kostuum genaaid, of zelfs in stukjes geknipt! Tijdens de voorstelling gaat een kledingstuk van de ene danser naar de andere danser, het maakt niet uit of je een jongen of een meisje bent.

OPDRACHT

Tegenwoordig is creatief omgaan met materialen heel erg in. Misschien ken je DIY (Do It Yourself)? Online vind je heel veel leuke ideeën om zelf een keer uit te proberen.

Rizoom4

DECOR

In de voorstelling draaien ze het decor binnenstebuiten. Wat ze normaal proberen verstoppen, laten ze nu wél zien. Als we een decor bouwen, beginnen we eerst met het ‘skelet’: allemaal metalen buizen en houten planken. Pas nadien komt de versiering die ervoor zorgt dat het eruit ziet als een huis of boom. Bij Rizoom! is er geen versiering. We zien enkel de buizen en planken. Wat de versiering zou kunnen zijn, kan je zelf fantaseren. Het decor dat je ziet lijkt zo eigenlijk een beetje op speelgoed zoals Clics, K’nex, Meccano of een blokkentoren.

Preview Rondleiding educatie algemeen Marcel Lennartz C1 A6338

Het decor bestaat uit 6 karren op wielen die kunnen bewegen en ronddraaien. Als muren zijn er elastieken gespannen, zij vormen een soort gaas waarachter de dansers en muzikanten zitten. Als de kar beweegt, beginnen de elastieken te trillen. Dit is opnieuw een voorbeeld van upcycling omdat deze elastieken normaal gebruikt worden om de schoenen van onze balletdansers te maken.

In deze voorstelling wordt er gewerkt met ‘monochroom’ licht. Dat wil zeggen dat het uit precies één kleurtint bestaat. Alles is daardoor gekleurd in tinten geel. Er valt geen spoor van rood, blauw, groen of wit licht te bekennen. Deze vorm van belichting symboliseert dat, hoewel iedereen uniek is, wij toch gelijkwaardig zijn.

Rizoom5

IEDEREEN IS ANDERS

Spreek eens met je buur, wat is er allemaal anders tussen jullie? Als je dit bekijkt met heel de klas, welke dingen zijn er dan allemaal anders? Maak een mindmap.

Je ziet, iedereen is anders en toch vormen we één groep. In deze voorstelling is ook iedereen anders… En dat maakt het net zo leuk! Het is niet altijd makkelijk om iemand die anders is te begrijpen, wees dus niet bang om hierover te spreken in de klas of met je leerkracht.

Preview Rondleiding educatie algemeen Marcel Lennartz C1 A6188

Leeftijd

Er is een man van in de 60, er is een meisje van 12. Alle dansers hebben een andere leeftijd. Ook bij jou op school kan je verschillende leeftijden zien. Er zijn kinderen uit de kleuterklas, de lagere school, volwassen meesters en juffen, en jouw oma of opa die aan de schoolpoort staan.

Afkomst

De dansers in deze voorstelling komen van over de hele wereld. Zo heb je mensen uit Engeland, Spanje, België. De dansers spreken allemaal een andere taal. Onderling praten ze Engels. Trouwens, dans en muziek worden een universele taal genoemd. Het maakt niet uit welke taal je eigenlijk spreekt, iedereen kan meedoen en iedereen kan begrijpen wat er gebeurt. Zelfs als er even gezongen wordt in het Italiaans, dé operataal, dan is het door de muziek en de dans (en de context van het stuk) voor iedereen duidelijk wat er gebeurt.

Rizoom6

Gender

In de wereld zijn er veel verschillende genders. Jongen (man) en meisje (vrouw) ken je, maar er zijn nog andere mogelijkheden. Zo heb je bijvoorbeeld transgenders. Dit zijn mensen die niet in het juiste lichaam geboren zijn. Ze zijn geboren als een jongen, maar voelen zich eigenlijk een meisje of omgekeerd. Sommige mensen voelen zich zowel een jongen als een meisje of geen van de twee, dit noemen ze non-binair.

OPDRACHT

Bespreek eens met de klas wat je van de volgende vragen denkt:

  • Is een meisje die voetbal speelt jongensachtig?
  • Kunnen jongens balletles volgen? Of is dat enkel voor meisjes?
  • Dragen alleen meisjes een jurk?
  • Vroeger waren hoge hakken enkel bedoeld voor mannen, waarom dragen ze dit nu niet meer?
Rizoom8

Lichaam

Iedereen zijn lichaam ziet er anders uit. Sommigen zijn groot, anderen zijn klein. Je kan een beetje breder zijn of juist heel smal. Je hebt ook mensen die bepaalde lichaamsdelen niet meer zo goed kunnen gebruiken of zelfs missen. Wanneer je ogen niet meer goed werken, moet je een bril op. Maar sommige mensen zien helemaal niets meer, dan noemen we ze blind. Heb jij al eens iemand ontmoet in een rolstoel? Bij sommige mensen zijn de benen verlamd, dat wil zeggen dat ze hun benen niet meer kunnen bewegen. Maar anderen zijn (door bijvoorbeeld een ongeluk) hun benen kwijt geraakt.

We kunnen niet altijd de lichamelijke verschillen zien, bij sommige mensen werken hun hersenen bijvoorbeeld anders. Sommige kinderen zien de letters rondvliegen als ze proberen te lezen of de getallen draaien in het rond als ze proberen rekenen. Anderen kunnen zich niet goed concentreren of stilzitten. Dit betekent niet dat ze dom zijn, hun hersenen werken gewoon anders. En er zijn andere dingen die zijn dan wel weer heel goed kunnen.

Thuis

Hoe ziet jouw gezin eruit? Op de televisie zie je vaak gezinnen met een mama, een papa, een broer en een zus. Maar dit is niet altijd het geval. Veel kinderen hebben gescheiden ouders en moeten elke week verhuizen. Andere kinderen hebben 2 mama’s of 2 papa’s. Sommige kinderen groeien op bij hun grootouders of in een pleeggezin, dit wil zeggen dat iemand anders voor hen zorgt omdat hun eigen ouders dat niet meer kunnen.

Rizoom7
Rizoom9

Verhaal

Tijdens de voorstelling wordt er geen echt verhaal verteld. Er is wel tekst maar die versta je misschien niet. Dat is niet erg! Het is wel de bedoeling dat je het gevoel begrijpt. Rizoom! gaat over een groep mensen die iets verliezen. Samen proberen ze het verlies te verwerken. Om te rouwen voeren ze een groepsritueel uit. Eén iemand wil niet meedoen, Lucie… De groep blijft verdeeld achter.

Wat betekent dit nu eigenlijk: “rouwen” en “ritueel”?

In deze voorstelling heeft rouwen een heel brede betekenis. Rouwen is het verwerken van een groot verlies. Denk bijvoorbeeld aan een kat die wegloopt van huis, een vriendje die naar een andere stad verhuist, een oma die sterft, vluchtelingen die hun huis, familie en vrienden moeten achterlaten…

OPDRACHT

Ben jij zelf ook al eens iets of iemand verloren? Hoe voelde jij je toen?

Kijk dit filmpje om te weten te komen hoe andere kinderen zich voelden toen ze iemand verloren.

Rouwen is iets heel persoonlijk, iedereen doet dit op een andere manier. Om je alvast op weg te helpen zijn dit de omschrijvingen van de woorden:

  • ontkenning: “nee, dit is niet waar, dat kan toch niet”
  • boosheid: “waarom gebeurt dit bij mij en niet bij iemand anders?”
  • onderhandelen (hoop op herstel): “ik beloof een betere persoon te worden in de hoop dat dit mij niet meer zal overkomen.”
  • verdriet: “ik geef het op, ik vind het zo erg.”
  • acceptatie: “Het is mooi geweest, het moest zo zijn. Ik ga verder met mijn leven.”

Mensen zoeken verschillende manier om om te gaan met rouwen. Handelingen zoals bloemen op een graf leggen of een kaarsje branden zijn rituelen die je misschien kent. Een ritueel is een traditionele of godsdienstige handeling die helpt bij het omgaan met de werkelijkheid. Rituelen komen vaker voor dan je denkt. Denk ook maar eens aan de totemisatie bij de scouts, een ochtendritueel, …

Over de hele wereld zijn er verschillende rituelen die helpen bij het omgaan met verlies.

  • België: dode gaan groeten in de kist.
  • het oude Egypte: mummificatie van de doden.
  • Zuid-Afrika: het rouwproces wordt afgesloten door het drinken van bier. Deze gebeurtenis bevestigt de nieuwe situatie zodat het leven in de gemeenschap weer voortgang kan vinden.
  • Nieuw-Zeeland: haka dansen zijn ceremoniële dansen van de Maori’s. Men probeert door middel van dans de goden (of de voorouders) aan te roepen en te bereiken.
  • Amerika: de Ghost Dance Movement is een ritueel van de Native Americans uit Nevada. Het is een dans die een hele nacht lang duurt, waarbij ze elkaars handen vasthouden en kloksgewijs rond schuifelen.
  • Amerika: tijdens The New Orleans Jazz funeral vieren ze het leven van de overleden persoon.
  • Korea: Gut is een ritueel uitgevoerd door Koreaanse Sjamaans. Er zijn verschillende variaties voor bijvoorbeeld afscheidsvieringen. Elke regio heeft zo zijn eigen uitvoering van de Gut.
  • Oude Grieken: muntstukken op de ogen van de overledene plaatsen. Zo kan de dode de tocht naar de onderwereld betalen.
  • Indonesië: in Torajaland op Zuid-Sulawesi krijgen speciale poppen (Tau Tau) de rol om het het evenbeeld van de doden te zijn. Ze worden op speciale balkons gezet en houden de wacht over hun stoffelijk overschot. Tijdens het ritueel worden voornamelijk waterbuffels en varkens geslacht.
  • Indonesië: in de Toraja boom in Torajaland op Zuid-Sulawesi werden vroeger babylijkjes begraven.
Rizoom2

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons