Als stagiair meedansen met Creature

Matteo Beeckman vervoegt onze compagnie

door Maarten Boussery, do 19 jan 2023

221109 OBV 17 Matteo Beeckman hr

De 18-jarige Matteo Beeckman is het jongste lid van ons balletgezelschap. Hij studeerde vorig jaar af aan de Koninklijke Balletschool in Antwerpen en kreeg de kans om dit seizoen als stagiair mee te dansen in ons huis, een droom die uitkwam. ‘Tijdens de repetities van Creature voelde ik dat ik deel van de compagnie ben geworden.’

Matteo’s danscarrière begon tamelijk laat: toen hij op zijn achtste naar Antwerpen verhuisde, moest er gezocht worden naar een nieuwe hobby. Zijn oudere broer speelde van jongs af aan voetbal, dus dat leek een evidente keuze. ‘Maar mijn moeder vond mijn lichaamsbouw en karakter niet echt bij die sport passen en schreef me in voor hedendaagse dans bij dansschool Arlekino.’ Daar spoorden ze Matteo aan om klassiek ballet te kiezen. ‘Ik wilde dat eerst niet doen omdat ik daar de enige jongen zou zijn. Opnieuw heeft mijn moeder me een duwtje in de rug gegeven en overtuigde ze me om het op zijn minst te proberen. Tijdens de lessen merkte ik hoe leuk ik het vond om tot in de kleinste details naar perfectie te streven. Zo werd ik verliefd op ballet.’

Na vier maanden balletlessen in Arlekino kwam Matteo’s leerkracht met het idee om auditie te doen bij de Koninklijke Balletschool. ‘Omdat ik weinig ervaring had, ging ik er zonder enige verwachting heen. Pas bij aankomst op de auditie besefte ik dat als ik hier wilde blijven, ik ferm mijn best zou moeten doen. Ik herinner me nog dat ik uit schrik om fouten te maken danspasjes afkeek van de anderen. Net door de weinige ervaring hebben ze me uiteindelijk aangenomen: ik had nog niets verkeerdelijk aangeleerd gekregen, ze konden me slijpen als een ruwe diamant. Het was heel hard werken, maar ik voelde me er goed en ben er enorm gegroeid.’

Preview 2223 CRE Creature Khan repetitiebeeldc Filip Van Roe DSC7965

In zijn laatste jaar aan de Koninklijke Balletschool kreeg Matteo de kans om als figurant mee te dansen met onze compagnie in Akram Khans Giselle. ‘Ik had het stuk enkele jaren daarvoor gezien en was direct verkocht: de muziek, de vertellende dansstijl, de pointes, het aangrijpende sprookje… Ik kwam buiten en ik dacht: dit is de beste voorstelling die ik ooit zag. Ik was dan ook superblij toen ik vorig jaar zelf in Giselle mocht dansen.’ Nu is Matteo terug als stagiair, en opnieuw krijgt hij een choreografie van Akram Khan voorgeschoteld. ‘Creature is beduidend donkerder dan Giselle. Geen sprookje dit keer, maar een kil verhaal over een schepsel dat misbruikt en geïsoleerd wordt. Het verschil tussen de twee voorstellingen is groot, maar ik zie wel een lijn. Je blijft Akrams danstaal herkennen.’

Creature gaat over isolatie, een gevoel dat Matteo kent. ‘Toen we tijdens coronacrisis binnen moesten blijven, was ik afgezonderd van de rest van de wereld. De periode had zware gevolgen voor mijn ontwikkeling als balletdanser: ik moest in de living oefenen en de strijkplank gebruiken als barre. Ik kreeg weinig feedback op wat ik aan het doen was.’ Gelukkig is die tijd voorbij en kan Matteo rekenen op de steun van de dansers in de compagnie. ‘In het begin was het best intimiderend om met hen te werken, sommigen zijn bijna dubbel zo oud als ik. Bovendien danste ik eerst mee met A Bigger Thing in Gent, terwijl de rest van het gezelschap aan een andere voorstelling werkte in Antwerpen. Maar zodra de repetities van Creature begonnen, startten de eerste babbeltjes. Door te werken aan de productie voelde ik me meer op mijn gemak, ik hoorde er voor het eerst echt bij.’

Creature 3

‘Ik heb hier vooral al geleerd om los te laten, zowel fysiek als mentaal. Ik vind dat ik veel vrijer kan bewegen en probeer bij een slechte dag de negatieve gevoelens achter te laten in de studio. De dag nadien liggen er weer nieuwe kansen klaar. De gemoedelijke sfeer tussen de dansers helpt enorm om die gedachte vast te houden.’ En wat brengt de toekomst voor de jonge danser? ‘Ik probeer er niet te veel over te piekeren en leef van dag tot dag. Ik heb geen flauw idee waar ik binnen een jaar zal staan, we zien wel wat er zich aanbiedt. Ik hoop vooral te kunnen blijven dansen, bijvoorbeeld hier bij OBV. Of als ik écht mag dromen: waarom niet in New York of Londen?’

Ontdek Creature

Productiebeelden Creature © Filip Van Roe; Portret Matteo © Tim Coppens

Creature 1

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons