• Opera

Wagners muzikale koortsdroom

De contouren van het verhaal: woede, lust, melancholie'

di 7 feb 2023

Capture décran 2022 12 28 à 12 53 23

Tristan und Isolde wordt Philippe Grandrieux's eerste operaregie, maar hij is er meer dan klaar voor: al bijna drie jaar lang leeft hij in Wagners muzikale koortsdroom.

Volgens de regisseur volstaat het de contouren van het verhaal te kennen voor je als toeschouwer naar de opera komt. Waar het om gaat, is de emotionele materie die onder de oppervlakte sluimert. ‘Act I: woede. Act II: seks. Act III: melancholie’. Dat is het distillaat waar Grandrieux op wil inzoomen. ‘Ik voelde weinig voor een realistisch-psychologische enscenering, of voor een vertaalslag van de setting naar pakweg een pizzeria of een backroom in Berlijn. (lacht) In plaats daarvan beperk ik me tot stemmen, lichamen, beelden en licht. Tussen die elementen probeer ik een poreus contrapunt te creëren.’

Hazelaar en kamperfoelie

De sage van Tristan en Isolde gaat terug tot in de middeleeuwen en laat zich samenvatten als de kroniek van een onmogelijke liefde. Tristan brengt Isolde van Ierland naar Cornwall. Daar wacht zijn oom, koning Marke, aan wie de prinses is uitgehuwelijkt. ‘Nog liever sterven’, denkt zij – maar de doodsdrank waarin ze redding zoekt, blijkt een liefdesdrank te zijn. Het noodlot slaat toe: nog voor ze aan land gaan, zijn Tristan en Isolde tot elkaar veroordeeld. Hun passie is zo allesverterend dat ze alleen in de dood kan uitmonden. Wordt deze legende traditioneel beschouwd als hét liefdesverhaal par excellence, dan plaatst Grandrieux daar een fundamentele kanttekening bij. ‘Tristan und Isolde is de ontmoeting tussen een erotomane vrouw en een suïcidale melancholicus.’ Erotomanie, zo legt hij uit, is een vorm van paranoïde psychose waarbij de haat voor de ander zich manifesteert als de waan door die ander geliefd te zijn. ‘Interessanter dan die psychoanalytische definitie is een eenvoudige maar cruciale vaststelling: nergens in het libretto is te lezen dat Tristan van Isolde houdt. Hun zogenaamde liefde is de ontmoeting van twee wonden.’

De protagonisten hebben inderdaad een voorgeschiedenis, die Isolde in het eerste bedrijf obsessief uit de doeken doet aan haar dienares Brangäne. Scène uit het verleden: Tristan doodt Isoldes geliefde Morold in een duel en raakt daarbij gewond. Isolde, die afstamt van een dynastie van genezeressen, verzorgt hem. Wanneer ze ontdekt wie hij is, zweert ze haar geliefde te wreken. Maar dan kijkt hij haar in de ogen. Ze weet goed dat hij haar monstert als bruid voor koning Marke, maar toch slaat het moment in als bliksem. Isoldes wraakzucht wordt liefde – of de brandstof van een ingebeelde liefde. In Tristan vindt ze daarvoor een uitgelezen voorwerp. Ook hij torst namelijk een trauma, dat centraal staat in het derde bedrijf. De ridder gaat gebukt onder een afgrondelijk schuldgevoel: zijn vader stierf bij de verwekking, zijn moeder bij de bevalling. Wordt Isolde gedreven door een destructieve cocktail van woede en begeerte, dan hunkert Tristan naar de dood. In de lezing van Grandrieux zijn de geliefden elkaars medium, en is hun passie niets anders dan het effect van een drug. ‘In een middeleeuws gedicht vergelijkt Marie de France hen met een hazelaar en de kamperfoelie die zich eromheen windt. Geen van beide planten overleeft zonder de andere.’

Capture décran 2022 12 28 à 13 41 33
Still video Philippe Grandrieux

Woede, lust, melancholie

Opmerkelijk genoeg noemde Wagner Tristan und Isolde geen ‘opera’ of ‘muziekdrama’, maar een ‘Handlung’. Dat hij daarmee een innerlijke handeling voor ogen had, blijkt uit het libretto, dat hij zelf schreef. Zijn versie van het verhaal reduceert een wijdvertakt epos tot de absolute essentie. Het gros van de actie situeert zich in het eerste bedrijf, tijdens de overtocht van Ierland naar Cornwall. Isolde is buiten zichzelf, woedend over wat haar wordt aangedaan. Meermaals sommeert ze Tristan, maar die weigert met haar te praten. Peilloos beledigd vraagt ze Brangäne de doodsdrank klaar te maken, maar die opteert voor het andere flacon. Terwijl de kust in zicht komt, meldt Tristan zich dan toch, met de woorden: ‘Zeg, vorstin, wat gij wenst.’ Op dat moment kentert de machtsdynamiek. Vanaf nu heeft Isolde de teugels in handen. Zij is het die hen beiden naar het dieptepunt van de maalstroom zal leiden.

In Act II doet de liefdesdrank haar werk. Tijdens een nachtelijke jachtpartij van koning Marke en zijn gevolg verliezen de geliefden zich in een overweldigende roes van lust. Brangäne waarschuwt hen nog, maar tevergeefs: ze worden op heterdaad betrapt en Tristan raakt dodelijk gewond. In Act III wacht de zieltogende ridder op Isolde. Wanneer zij eindelijk aankomt, kan hij nog net haar naam uitspreken voor hij sterft. Wat volgt, stond in de sterren geschreven: ook Isolde verlaat deze wereld, in een kosmische transfiguratie. Pas in de laatste, meedogenloos mooie maten van de opera stokt haar élan terrible.

Ontdek Tristan und Isolde

Capture décran 2022 12 28 à 17 55 38
Still video Philippe Grandrieux

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons