Johan Inger over Tempus Fugit

'Ik wil graven naar wat liefde is en naar wat het is om terug te kijken op een verloren geluk.'

wo 14 sep 2022

Preview Filip Van Roe OBV Tempus Fugit Rehearsalstudio DSC8143

Na het sociaal geëngageerde B.R.I.S.A. een paar seizoenen geleden keert de Zweedse topchoreograaf Johan Inger terug bij Opera Ballet Vlaanderen met Tempus Fugit. Daarin speelt de tijd, die onverbiddelijk voortschrijdt, een belangrijke rol. Om de menselijke worsteling met die tijd en de uiteindelijke berusting daarin te verklanken, put Inger uit de catalogus van de onsterfelijke Johann Sebastian Bach.

Hoe ben je op het idee gekomen om Tempus Fugit te maken?

Het centrale muziekstuk van Tempus Fugit is de chaconne van Johann Sebastian Bach, in een piano-arrangement. Onderzoekers zijn nagegaan wanneer ze dit stuk moeten situeren in Bachs oeuvre. Ze zijn erachter gekomen dat hij het misschien heeft geschreven toen hij terugkwam van een werkreis. Bij thuiskomst zou Bach vernomen hebben dat zijn geliefde vrouw Maria Barbara onverwacht overleden was. Het is pure speculatie natuurlijk, maar het zou zomaar kunnen dat deze chaconne één lange verzuchting is, een ode aan haar en aan hun liefde samen. Waar of niet: dat idee sprak enorm tot mijn verbeelding.

Filip Van Roe OBV Tempus Fugit Rehearsal stage DSC7043

Wat wil jij vertellen met deze chaconne?

Ik wil graven naar wat liefde is en naar wat het is om terug te kijken op een verloren geluk. De chaconne is zo’n iconisch muziekstuk dat het soms voelt alsof het dicteert wat moet gebeuren op de scène. Anderzijds lijkt het voortdurend alsof je nog van alles in de muziek kan en moet ontdekken. Ik heb het gevoel dat mijn choreografie, wanneer ik de muziek volg, écht muzikaal moet zijn.

Preview Filip Van Roe OBV Tempus Fugit Rehearsalstudio DSC8098

De vijf stadia van het rouwproces — ontkenning, woede, onderhandelen, depressie en aanvaarding — vormen ook een rode draad in Tempus Fugit?

Ja, die stadia zijn deel van het concept. In de voorstelling zien we een paar. Naar mijn aanvoelen probeert iemand het vrouwelijke personage er telkens van te overtuigen om door te blijven gaan, om niet op te geven. Eigenlijk wil zij rusten terwijl de ander, die nog niet los kan laten, de stadia van rouw doormaakt, tot hij de situatie uiteindelijk aanvaardt. Maar verwacht geen lineair verhaal: misschien is het paar het ene moment weer jong en zie je in een volgend ogenblik hun kinderen. Hoe het ook zij: ook al gebeurt dit alles op een groot podium, toch is het mijn streven om de intimiteit van hun relatie weer te geven.

Filip Van Roe OBV Tempus Fugit Rehearsal stage DSC5910

Is Tempus Fugit ook stilistisch anders dan jouw B.R.I.S.A. van een paar jaar geleden?

Ik merkte vorige keer met B.R.I.S.A. al op dat jullie echt geweldige dansers hebben. Ze zijn zo open van geest, leergierig, getalenteerd. Het is ontzettend inspirerend om met hen te mogen werken, dus dat is niet veranderd. Wat mijn stijl betreft: ik omschrijf die graag met het woord ‘aards’. Ik hou van lange, vloeiende bewegingen waarin je de zwaartekracht bijna voelt. Inhoudelijk zijn B.R.I.S.A. en Tempus Fugit bijna elkaars tegenpolen: waar de eerste ging over een grote maatschappelijke beweging, zoek ik nu de intimiteit van het leven op. Tempus Fugit gaat over leven en dood, over iets wat ons allemaal aangaat.

Filip Van Roe OBV Tempus Fugit Rehearsal stage DSC6593

Ontdek Tempus Fugit / FUTUR PROCHE

Beelden © Filip Van Roe