• Opera

Klank is koning

Wagners muziek is een stroom van emoties, sensaties en ritmes.

di 21 feb 2023

Capture décran 2022 12 28 à 17 23 53

In het voorjaar van 2021 stak de pandemie een stokje voor een geplande Tristan und Isolde bij Opera Ballet Vlaanderen. Gelukkig was uitstel geen afstel: na een extra lange immersie in Wagners meest zinnelijke muziekdrama houdt regisseur Philippe Grandrieux zich nu écht klaar voor de start.

Klank is koning

De film die de ruggengraat van Grandrieux' regie zal vormen is een magnetiserende studie van verlangen, drijvend op de golfbeweging van Richard Wagners kolkende partituur. Hunkerende melodieën, eindeloze dissonanten op een zucht van de verlossing, stemmen die zich als een stroom van pure klank in je bloedbaan boren: tegen deze muziek is zelfs de meest flegmatieke luisteraar weerloos. De componist wist heel goed dat hij de muziekgeschiedenis met dit werk een nieuwe wending gaf. Op 10 april 1859 schreef hij aan zijn muze Mathilde Wesendonck: ‘Deze Tristan wordt iets verschrikkelijks! Dit laatste bedrijf!!! Ik vrees dat de opera verboden zal worden – tenminste als men er door een slechte opvoering geen parodie van maakt –: alleen middelmatige opvoeringen kunnen mij redden! Van geslaagde voorstellingen zullen de mensen gek worden.’

Die radicaliteit en emotionele hoogspanning vonden in Philippe Grandrieux een gedroomde ontvanger. De film die hij net afwerkte, lijkt wel door Wagner zelf gemaakt. Drie vrouwenlichamen vullen beurtelings het beeld, dat nu eens uit één, dan weer uit twee lagen bestaat. Ze leven in een ijl schemerduister, naakt, volkomen in zichzelf gekeerd. In de loop van de vijf uur durende opera belichamen ze een reeks modulaties, van de ene emotionele en fysieke toestand naar de andere. De montage is even poëtisch als rauw, ontdaan van elke franje of behaagzucht.

Tristan und Isolde is bovenal een droom’, zegt Grandrieux. ‘Wagners kunst was die van de transitie, soms haast ongemerkt, tussen klanken, toestanden, materies. Zijn muziek is een stroom van emoties, sensaties en ritmes.’ Ook in zijn films is verlangen een rode draad. Personages bevolken een bevreemdende wereld in de schemerzone tussen droom en werkelijkheid. Narratieve logica is ondergeschikt aan emotionele beleving. Bovenal is klank koning, zodat je als kijker soms niet weet of je beelden hoort of geluid ziet. Niet voor niets wordt het werk van Grandrieux wel eens sonic cinema genoemd.

Capture décran 2022 12 28 à 19 21 30

Ich, Isolde

Toen Opera Ballet Vlaanderen hem uitnodigde om Tristan und Isolde te ensceneren, begon de regisseur aan een speleologische afdaling in het werk. Een periode van intens luisteren leverde twee intuïties op die zijn plannen sterk zouden oriënteren. ‘Om te beginnen voelde ik dat deze muziek het daglicht slecht verdraagt. Ze geeft haar geheimen bij uitstek in het duister prijs. Wagner schreef zelf aan filosoof Friedrich Nietzsche: ‘Geen bril opzetten!’ (lacht) Wat me daarnaast meteen trof, was de verpletterende kracht van de vrouwenstemmen. Uiteraard is ook Tristans partij indrukwekkend, met name in het derde bedrijf. Maar vooral het rücksichtsloze karakter van Isoldes muziek bleef me achtervolgen. Zij is de motor van het werk. Als het aan mij lag, zou er Ich, Isolde! op de affiche staan.’

De representatie van vrouwelijke personages – sowieso een netelige kwestie in het operarepertoire – was een terugkerend thema in onze voorbereidende werksessies met het artistieke team. Maar wat Grandrieux voor ogen heeft, is het omgekeerde van representatie. ‘Mij interesseert een lichamelijkheid die juist niets probeert te doen of voor te stellen. Ik toon een lichaam dat simpelweg leeft, als een moleculair element, een flux van spieren, bloed, hartslag, adem. Het haar, de mond, de ogen, de handen, de buik, de genitaliën, de benen: alles bestaat gewoon, zonder bestemming of bedoeling. Hoewel het naakt is, is dit lichaam niet geërotiseerd. Je zou kunnen zeggen dat het naakter dan naakt is.’

P Capture décran 2022 12 28 à 09 44 18

De confrontatie met onszelf

‘Ik vraag niet van mensen dat ze iets representeren. Integendeel, ik nodig ze uit om bij zichzelf te blijven, zodat wat we samen zoeken tevoorschijn kan komen. Hoe minder ze spelen, hoe meer impact ze hebben. Dat is een paradox, maar een grote waarheid.’ Hij kijkt uit naar zijn eerste samenwerking met operazangers. ‘Wat doet een zingend lichaam op een podium met mij als toeschouwer? Welke emotie roept die situatie op: een mens die me frontaal aankijkt en begint te zingen? ’

Grandrieux zegt het meermaals: voor hem is een mise-en-scène geen voorstelling van ideeën. Ze bereikt ons via de zintuiglijke ervaring, niet via de ratio. Om diezelfde reden wil hij geen boventiteling bij de voorstelling. Wat hij het publiek aanbiedt, is een complete immersie. Misschien is dat ook de enige valabele optie voor wie Tristan und Isolde wil ervaren. ‘Wagner plaatst ons oog in oog met een werk dat zo intens en radicaal is dat het ons ook met onszelf confronteert. Het laat ons dingen horen over onze eigen angsten en verlangens. Ik hoop dat mensen zich kunnen overgeven aan deze muziek. Dat ze zich weg laten glijden in de beelden, als in een halfslaap.’

Ontdek Tristan und Isolde

Capture décran 2022 12 28 à 09 08 02

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons