• Muziek
  • Ballet

Het ritueel van KMRU

'Tijdens het creatieproces omhels ik volop wat op me afkomt'

door Ilse Degryse, di 28 mrt 2023

Preview portret KMRU1 2223 EXT Jorisl Hotellier

Creëren is een intens proces. Welke rituelen houden onze makers er daarbij op na? KMRU maakt de compositie van elektronische muziek bij Extant, de nieuwe creatie van Jermaine Spivey. De voorstellingen zal hij ook live begeleiden.

‘Muziek maken begint voor mij altijd met field recordings: ik verzamel geluiden op specifieke locaties en neem die vervolgens mee naar de studio. Ik ben ermee gestart toen ik nog in Nairobi woonde. Ik had een zoomrecorder gekocht en begon de omgeving rond mijn huis op te nemen. Het intrigeerde me hoeveel geluiden er om ons heen zijn, maar hoe weinig bewust we ons daarvan zijn. Elke plek heeft zijn eigen persoonlijkheid als het op geluid aankomt, maar het is niet iets dat prominent in ons geheugen zit opgeslagen, zoals de skyline van een stad. Denk je aan Parijs dan zie je de Eiffeltoren voor je, maar welke geluiden hoor je daarbij?

‘Elke plek heeft zijn eigen persoonlijkheid als het op geluid aankomt’

KMRU

Inmiddels studeer ik Sound studies and sonic arts aan de Universität der Künste in Berlijn en het viel me meteen op hoe anders die stad klinkt dan Nairobi. Voor Extant heb ik een tijdje geleden opnames gemaakt in vooral Antwerpen en ook Gent, in het operagebouw en op straat. Antwerpen is een van de kleinste steden waar ik ooit geweest ben en het klinkt als een plek waar ik wel een tijdje zou kunnen wonen. Het is makkelijk om je door Antwerpen te verplaatsen, er wordt veel gefietst. Er zijn niet echt geluiden die overheersen – niet zoals Berlijn, waar de trein het landschap echt domineert.

Justin Hopkins karakteristieke stem

Voor Extant heb ik daarnaast geluiden gesprokkeld tijdens de casting en repetities van de dansers met choreograaf Jermaine Spivey. Met Justin Hopkins, de bas-bariton die in de voorstelling zit, ben ik door de Opera in Antwerpen gewandeld. Ik heb hem gevraagd om het gebouw te laten resoneren door met zijn stem dingen te doen die hij vanuit zijn achtergrond als operazanger niet gewend is. Justin heeft zo’n karakteristieke stem! Ik wil daarnaast ook samplen uit liedjes van zwarte artiesten, zoals Whitney Houston, Mariah Carey en Otis Redding. Het idee van Jermaine en mij is om ook die stemmen die normaal geen toegang hebben tot de opera- en balletwereld uit te nodigen en hun een plek te geven in deze gebouwen en voorstellingen.

De field recordings zijn de bouwstenen waarmee ik in de studio aan de slag ga. Eerst luister ik alles terug en daarna orden ik wat ik heb opgenomen – het zijn meestal een héle hoop geluiden (lacht). Daarna volgt een erg intuïtief creatieproces. Hier en daar pik ik er geluiden uit die me zijn opgevallen en die ergens het begin van zouden kunnen zijn. Justins stem bijvoorbeeld zou de aanzet van een motief kunnen zijn... Ik ga gewoon aan de slag met mijn computer en mijn synthesizer zonder dat ik vooraf weet waar ik zal uitkomen. Ik voeg ook soms instrumenten toe. Ik zit dan echt in een flow en omhels volop wat op me afkomt.

Preview portret KMRU2 2223 EXT Jorisl Hotellier
Beelden: (c) Joris l’Hotellier

Just me and my laptop

Soms stuur ik wel een demo of een fragment naar goeie vrienden of collega’s met wie ik samenwerk voor feedback. Muziek maken kan een eenzaam proces zijn; in wezen is het just me and my laptop. Door fragmenten heen en weer te mailen en naar de kijk van anderen te vragen wordt het een echte samenwerking en dat zoek ik wel op. Voor Extant ga ik dat zeker ook doen. Het is het grootste project waar ik tot dusver aan gewerkt heb en er zijn veel mensen bij betrokken, wat superfijn is. Ik ben maar een van de schakels hierin. Het is als geheel ook een erg fluïde creatieproces, waarbij nog tot op het allerlaatst wijzigingen mogelijk zullen zijn.

Zoals steeds bij mijn werk laat ik veel ruimte voor improvisatie tijdens de live-voorstellingen. Als ik een album voorstel, ontmantel ik dat als het ware en creëer ik een losse structuur waarbinnen ik daarna stukjes van de songs live ga spelen. Of ik improviseer erbij met instrumenten of synthesizer of voeg ter plekke andere stukjes field recordings toe. Voor Extant wil ik ook graag de stemmen van de dansers op de scène integreren en natuurlijk ook Justins stem. Elke avond wordt anders, wat spannend en opwindend is.’

Ontdek Pite / Spivey / Forsythe