Wie is Ella Rothschild?

Een nieuwe choreografie voor Petroesjka

door Piet De Volder, do 28 sep 2023

Ella Rothschild Portret

'Ik voel me in de eerste plaats een creator en diep in mijn hart een verhalenverteller. Ik denk steeds na over hoe ik een verhaal vorm geef.'

Ella Rothschild

Als danser werkte je met het kruim van de Israëlische danswereld, zoals Batsheva Dance Company, Inbal Pinto and Avshalom Pollak Dance Company en Ohad Naharin. Wat heb je daaruit geleerd?

Alle danservaringen en choreografen met wie je voorstellingen creëert, brengen je iets bij. Ik startte bij de Inbal Pinto and Avshalom Pollak Company. Pinto en Pollak waren de pioniers in Israël voor de theatrale benadering van dans. Ik hou van hun persoonlijkheden en hun unieke manier van werken. Ze gaven me de kans een personage te zijn. Ik werd aanvankelijk vooral aangetrokken tot acteren en tot de acteurs in het gezelschap en daaraan blootgesteld te worden, heeft me erg gevormd. De Batsheva Company was heel anders. Daar heb ik ook de liefde voor het dansen zelf ontdekt. De aanpak was het tegenovergestelde van wat Pinto en Pollak deden. Je leerde het personage af te leggen en je te concentreren op het lichaam en de mogelijkheden die jouw lichaam jou biedt. Dans in Israël is enorm ontwikkeld. Er is een grote variëteit aan stijlen en stemmen én een bruisende creativiteit, waar je als beginnende maker niet omheen kunt. Ohad Naharin bracht me bij hoe je als danser lichaam en geest met elkaar verbindt. Ik ben dankbaar en blij dat ik met genoemde gezelschappen en choreografen heb kunnen werken. Daardoor kon ik op jonge leeftijd bogen op een ruime ervaring. In Batsheva Company begon ik rond mijn twintigste ook te creëren als choreograaf, vergelijkbaar met Choreolab hier bij Opera Ballet Vlaanderen. Meer en meer kwam de drang naar boven om over mezelf te vertellen in voorstellingen.

DSC6457
Repetitiebeeld Petroesjka 2023 - Filip Van Roe

Voor Batsheva Company maakte je intussen een triptiek. Wanneer ik door je producties ga op je website, zie ik een grote variëteit. Er zijn zowel kleinschalige projecten als echte producties voor ensemble. Je houdt van livemuziek op de scène en van een directe dialoog met andere media zoals video. Voor Petroesjka lijkt de aanpak gelijkaardig. Je realiseert het narratief voor het ballet op de werkvloer, samen met de dansers, en in nauwe wisselwerking met andere disciplines. De communicatielijnen staan voortdurend open.

Creëren is een proces dat in alle richtingen tegelijk verloopt en in alle kunsttakken tegelijk plaatsvindt. Ik werk niet vanuit één gezichtspunt. Bij het choreograferen denk ik niet alleen aan de stappen en de bewegingen maar ook aan de muziek, de beelden die worden opgeroepen, gevoelens, de sfeer, kleuren en geuren. Wanneer ik aan scènes uit Petroesjka denk, zijn in mijn geest al verschillende elementen geïntegreerd. Hoe kan ik die elementen samenbrengen en wie zijn de mensen die mij daarbij kunnen helpen? Die vragen sturen mij. Ik hou van samenwerken. Hoe meer mensen hun blik werpen op het creatieproces, des te beter. Vele ideeën en meningen intimideren mij niet. Integendeel, ze stimuleren me om helderder en scherper te zijn in wat ik wil vertellen. Vaak vertrek ik met verschillende ideeën tegelijk en daarna schrap en reduceer ik. Of ik probeer iets uit, dat dan niet werkt, maar weer ruimte schept voor nieuwe ingevingen. Daarom is tijd essentieel. Elk werkproces is een stap in de richting van het volgende. Op die manier zijn al mijn choreografieën verbonden met elkaar. Het overweldigt mij steeds hoe de ene productie een volgende aansteekt en hoe ze elkaar voeden.

Je beperkt je ook niet tot dansen en choreograferen. Je schrijft ook zelf teksten, zingt en ontwerpt sculpturen.

Ik voel me in de eerste plaats een creator en diep in mijn hart een verhalenverteller. Ik denk steeds na over hoe ik een verhaal vorm geef. Beweging blijft voor mij de basis, maar de drijfveer voor het creëren kan verschillen. Soms is het tekst, soms is het muziek. Het gaat steeds over persoonlijke, kleine en intieme dingen die ik met anderen wil delen. Ik geloof in de waarde daarvan omdat mensen er zich in kunnen herkennen.

Lees ook het interview met Ella Rothschild over Petroesjka

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons