• Opera
  • Interview

Het zangerskoppel in Die Fledermaus en Les Pêcheurs de perles

‘Het voelt alsof we deel zijn van de OBV-familie’

door Maarten Boussery, di 25 apr 2023

Laboheme kartal maria MG 8769 1

Het zangerskoppel Maria Chabounia en Kartal Karagedik keert terug naar Opera Ballet Vlaanderen voor Die Fledermaus en Les Pêcheurs de perles.

Sopraan Maria Chabounia en bariton Kartal Karagedik vertolkten in seizoen 2021-2022 de vurige liefde tussen Marcello en Musetta in Robert Carsens iconische La bohème. Het toeval wil dat ze ook in het echte leven een paar vormen. Ze ontmoetten elkaar op verschillende zangwedstrijden, tot uiteindelijk op een etentje na zo’n wedstrijd de vonk oversloeg. Nu wonen ze in Hamburg met hun hond en kindje, én staan ze geregeld samen op het podium. Volgend seizoen nemen Maria en Kartal bij OBV elk een andere productie voor hun rekening, maar dat weerhoudt hen er niet van om opnieuw met het hele gezin naar België af te reizen. ‘Als we bij elkaar zijn, voelen we ons thuis. Meer hebben we niet nodig’, aldus Maria.

De laatste keer dat jullie samen bij ons in huis waren, gooiden de coronamaatregelen heel wat roet in het eten. Hoe kijken jullie terug op die periode?

MARIA Het was een rare tijd. Vlak voor de première van La bohème kregen we te horen dat we enkel voor een kleiner publiek konden spelen. Een week later moesten de cultuurhuizen sluiten. Uiteindelijk mochten we toch weer zingen, maar nog altijd voor maar 200 mensen. We hebben nooit voor een volle zaal mogen staan, terwijl ik er zeker van ben dat elke voorstelling volledig uitverkocht zou zijn geweest. Ik kijk er enorm naar uit om volgend seizoen eindelijk zonder capaciteitsbeperking voor het publiek van OBV te mogen zingen.

KARTAL In tegenstelling tot Maria heb ik wel al voor volle Gentse en Antwerpse zalen mogen zingen, in Don Carlos en Le duc d’Albe. Maar ook ik zal La bohème niet snel vergeten. Ik hield erg van de regie en de sfeer in het team zat bijzonder goed. Ik heb al in verschillende huizen gezongen, maar wat OBV gedaan heeft toen de coronamaatregelen bekend werden, geeft me nog steeds kippenvel. Met veel moed en verantwoordelijkheidszin besloot het huis toch de deuren te openen en te spelen. Alles gebeurde op een elegante manier, met respect voor de kunsten. Ik vond dat zo’n sterk statement: we doen het for the sake of the art en we doen het voor het publiek, hoe beperkt ook. We zijn dankbaar dat we dat hebben mogen meemaken

Koppel Laboheme 2 1080 720 LQ

MARIA Het huis liet ons in die onzekere periode nooit vallen. Toen werd aangekondigd dat we geen voorstellingen meer zouden spelen en naar huis konden, besloten wij nog even te blijven. Ons appartement was geboekt en we dachten bij onszelf: laten we er het beste van maken en proberen te genieten van ons verblijf. Uiteindelijk hebben we zelfs nieuwjaar gevierd in België. Plotseling mochten de cultuurhuizen weer spelen en OBV contacteerde ons onmiddellijk. Er was veel goesting om dit verhaal af te maken met de mensen met wie het gestart was.

'Ik ben ervan overtuigd dat de operette een en al fun zal zijn, zowel voor het publiek als voor de zangers. Wie wordt nu niet vrolijk van die aanstekelijke muziek, het komische acteerwerk en dat extra schepje drama?'

— Maria Chabounia

De kans dat de zalen nu wel vol zullen zitten, is alvast groot: volgend seizoen zingen jullie in de publiekslievelingen Die Fledermaus en Les Pêcheurs de perles. Welke rol vertolken jullie in deze producties?

MARIA Ik speel Adele in de concertante opvoering van Die Fledermaus, de eerste operette die ik zing. Mijn vader werkte in Minsk bij een operettetheater, dus het repertoire is me zeker niet onbekend (lacht). Ik verheug me erop Adele op de scène te brengen en alle speelsheid in me naar boven te halen. Het dienstmeisje is best roekeloos: met veel lef gaat ze naar een feest waar ze helemaal niet voor uitgenodigd is, ze meet zich een nieuwe identiteit aan en doet alsof ze bij de rijke bourgeoisie hoort. Wanneer ze bijna ontmaskerd wordt, zingt ze een aria vol bravoure waarmee ze zich moeiteloos uit de situatie bluft. Ik hou van haar moed, ze gaat voluit voor haar doel. Op het einde van het verhaal vertelt Adele dat ze actrice wil worden en in de spotlights van het theater wil staan. Dat klinkt herkenbaar, want gezien en gehoord worden is wat ik zelf ook altijd wilde. Ik vind het best spannend een debuut te maken in Strauss’ beroemdste operette, maar ik ben ervan overtuigd dat dit project een en al fun zal zijn, zowel voor het publiek als voor de zangers. Wie wordt nu niet vrolijk van die aanstekelijke muziek, het komische acteerwerk en dat extra schepje drama?

KARTAL Ook voor mij wordt het een spannend debuut: ik zing voor de eerste keer Zurga in Bizets Les Pêcheurs de perles, een prachtig werk over liefde en vriendschap, verloren relaties en opoffering. Ik heb de opera alvast enkele keren beluisterd en probeer in eerste instantie de rol van Zurga te ontrafelen. Dat helpt enorm voor de instudering van de partituur: pas als je het personage begrijpt, komen de interessante muzikale interpretaties naar boven. Zurga is een uitdagende rol, zeker in de regie van FC Bergman. Daarin moet hij veel levenservaring uitstralen, hij is getekend door een diep gevoel van nostalgie. Zurga wordt verteerd door een jaloezie die verschillende levensfases overspant. De rol is heel lyrisch gecomponeerd, met veel uitbarstingen van emoties. Ik hou van het grote spectrum aan emotionele contrasten dat in de muziek wordt aangesproken. Momenteel lopen er nog heel wat andere producties die tijd in beslag nemen, maar ik kijk ernaar uit Zurga beter te leren kennen.

Een drukke internationale zangcarrière combineren met een gezinsleven lijkt een stevige klus. Lukt het om alles gebolwerkt te krijgen?

MARIA We proberen zoveel mogelijk het hele gezin mee te nemen op reis. Onlangs zongen Kartal en ik nog samen Le nozze di Figaro in Malmö, wat betekende dat we met zijn allen een tijdje in Zweden hebben gewoond. Daar hebben we iemand gevonden die tijdens repetities en voorstellingen op onze dochter kon passen. In het begin verliep de zoektocht naar een babysit vaak moeizaam, maar ondertussen hebben we meer vertrouwen gekregen in hoe we iemand kunnen vinden. En je ziet maar: het is niet alleen leuk om samen in dezelfde productie te zingen, het heeft ook een organisatorisch voordeel. We hopen dat we op die manier kunnen blijven werken.

KARTAL Helaas kunnen we door de politieke situatie weinig beroep doen op familie. Maria komt uit Wit-Rusland en ik uit Turkije. Het is voor onze ouders heel moeilijk om in Europa te verblijven en bij te springen indien nodig. Afgelopen seizoenen waren wel uitzonderlijk druk, alle door corona uitgestelde voorstellingen kwamen samen met andere opdrachten. Die organisatorische puzzel zou normaal moeten vereenvoudigen. Het valt ons wel op dat vele operahuizen een pak voorzichtiger hun producties plannen. Je merkt dat programmaties en budgetteringen onder druk staan, waardoor wij als zangers ook veel later weten wanneer we wat waar zullen zingen. We laten ons niet afschrikken en proberen zoveel mogelijk mee te gaan in die veranderingen, zolang we maar samen kunnen zijn.

Koppel laboheme3 LQ

'Zurga is een uitdagende rol, zeker in de regie van FC Bergman. Daarin moet hij veel levenservaring uitstralen, hij is getekend door een diep gevoel van nostalgie.'

— Kartal Karagedik

Wat vaststaat, is dat jullie binnenkort weer heel wat tijd in België zullen doorbrengen.

MARIA Inderdaad, binnenkort komen we voor Le nozze di Figaro van Tom Goossens naar België, waar Kartal de rol van graaf Almaviva zingt. Enkele maanden later staan we er opnieuw, want mijn repetities voor Die Fledermaus beginnen al eind oktober. Het ziet ernaar uit dat we dan tot eind januari in België blijven, wanneer Kartals werk voor Les Pêcheurs de perles erop zit. Het wordt een uitdaging om alles voor zo’n lange tijd gepakt te krijgen (lacht). Sommige mensen vinden onze manier van leven gekkenwerk, maar wij vinden het fantastisch dat we met onze job zoveel nieuws kunnen ontdekken: mensen, talen, steden, muziek… Ons dochtertje past zich snel aan en kan iets ongelofelijks meemaken. Voor haar is reizen de normaalste zaak van de wereld.

KARTAL België begint stilaan een tweede thuis te worden. We zijn er vaak en het voelt altijd goed om terug te zijn. We weten waar we lekker kunnen eten en drinken, we hebben er vrienden en we beginnen de mensen in het huis goed te kennen. Het voelt alsof we deel zijn van die familie. OBV is een bijzondere plek, je voelt dat er met passie kunst wordt gemaakt. Je merkt ook dat de huizen sterk verbonden zijn met de fantastische steden waarin ze gevestigd zijn. Het is gek hoe we zo van ons werk houden, maar het eigenlijk niet als werk beschouwen. Samen zingen en reizen is gewoon wat we doen en waar we van houden. Dat is hoe we leven.

Ontdek Die Fledermaus

Ontdek Les Pêcheurs de perles

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons