Der fliegende Holländer
Richard Wagner

Wagner vond in de eeuwenoude sage over een spookschip en zijn vervloekte kapitein de perfecte drager voor zijn thematische stokpaardjes: de zucht naar verlossing, existentiële schuld en de kracht van de liefde over de dood heen. 'Der fliegende Holländer' is bovendien Wagners eerste revolutionaire opera die alles heeft van een volbloed muziekdrama.
Het verhaal kort: wegens godslastering is de Hollander gedoemd om eeuwig op de wereldzeeën te varen. Alleen een vrouw die hem eeuwige trouw zweert, kan hem verlossen van de vloek. In de gedaante van Senta meent de Hollander haar te hebben gevonden. Beiden zijn ze outsiders die eenzelfde verlangen delen “naar het nieuwe, onbekende, nog niet aanwezige maar reeds voorvoelde” (Wagner). Zelfs samen kunnen ze echter niet op tegen het zielloze van de heersende maatschappij.
Ook al is Der fliegende Holländer met zijn spectaculaire scenische effecten en imposante koortableaus nog schatplichtig aan de grand opéra, het werk overstijgt ruimschoots het genre. De Duitse regisseuse Tatjana Gürbaca (bijgestaan door het team achter haar gelauwerde Parsifal-productie) situeert de handeling in een gemeenschap die kampt met spirituele leegte en die helemaal gefocust is op geldgewin. Een competitieve wereld waarin het idealisme van Senta geen schijn van kans maakt.
De muzikale leiding is in handen van de jonge maestro Cornelius Meister, die ongetwijfeld een van de interessantste jonge Duitse dirigenten is van zijn generatie en die steeds vaker zijn opwachting maakt in de Wiener Staatsoper.
Ook al is Der fliegende Holländer met zijn spectaculaire scenische effecten en imposante koortableaus nog schatplichtig aan de grand opéra, het werk overstijgt ruimschoots het genre. De Duitse regisseuse Tatjana Gürbaca (bijgestaan door het team achter haar gelauwerde Parsifal-productie) situeert de handeling in een gemeenschap die kampt met spirituele leegte en die helemaal gefocust is op geldgewin. Een competitieve wereld waarin het idealisme van Senta geen schijn van kans maakt.
De muzikale leiding is in handen van de jonge maestro Cornelius Meister, die ongetwijfeld een van de interessantste jonge Duitse dirigenten is van zijn generatie en die steeds vaker zijn opwachting maakt in de Wiener Staatsoper.
ca. 2u 20 min zonder pauze
In haar programmaboekje voor deze productie heeft Opera Vlaanderen 7 foto's van Romina Ressia gebruikt, zonder hiervoor haar toestemming te hebben gekregen. Romina Ressa staat niet achter de publicatie van deze foto's. Opera Vlaanderen werd bij vonnis van de rechtbank van koophandel Antwerpen van 5 april 208 veroordeeld om Romina Ressia een schadevergoeding te betalen.
met Nederlandse boventiteling