• Hoogtepunt
  • Muziek

De muziek van Ernani

Verdi’s onbekende parel in 3 hoogtepunten

door Maarten Boussery, wo 14 dec 2022

Preview 2223 Ernani Productiebeeld c Annemie Augustijns MG 1601

Nabucco, La traviata, Aida of Otello: Giuseppe Verdi heeft een heleboel operakleppers op zijn naam staan, maar Ernani zegt je waarschijnlijk weinig. Hoewel het werk bij zijn première een gigantisch succes was, belandde het later in de vergetelheid. Onterecht, vinden wij. Aan de hand van drie muzikale hoogtepunten bewijzen we dat Verdi’s onbekende meesterwerk alles heeft om in je lijst van favoriete opera’s te belanden.

1. Ouverture

Tijdens de eerste minuten van Ernani geeft Verdi een muzikale samenvatting van de belangrijkste emotionele drijfveren van de personages in de opera: wraak en liefde. Het orkest opent met een duister en melancholisch thema, dat wordt onderbroken door een emotioneel lyrisch tweede thema: de liefde neemt over. Met een variatie op beide thema’s sluit Verdi zijn korte introductie af. De ouverture is daarmee een vooruitblik op een verhaal waarin beide krachten voortdurend met elkaar strijden, uiteindelijk zonder duidelijke winnaar. Een prachtig stukje orkestwerk van grootmeester Verdi.

2. ‘Mercé diletti amici’

‘Luister naar de problemen van mijn hart’, zingt Ernani in zijn eerste aria. Van bij het begin van de opera worden we meegenomen in Ernani’s gevoelswereld: hij is smoorverliefd op de onbereikbare Elvira en wordt tegelijkertijd verteerd door wraak tegenover de koning, die zijn familie uitmoordde. ‘Mercé diletti amici’ toont meteen ook dat de zangpartij van Ernani een huzarenstukje is: de tenor krijgt een technisch uitdagende partituur voorgeschoteld met indrukwekkende bravoure-aria’s en hoge noten, zoals alleen Verdi ze kan schrijven.

3. ‘Si rideste il Leon di Castiglia’

Een Verdi-opera zou een Verdi-opera niet zijn zonder groot koor op de bühne. Op het einde van het derde bedrijf staat een rebellenleger klaar om samen met Ernani de koning uit te schakelen. Met de strijdvaardige hymne ‘Si rideste il Leon di Castiglia’ zingen ze zichzelf moed in. Bij het mannenkoor weerklinken uitspraken als ‘we zijn allemaal één familie’ en ‘we zullen geen slaven zijn zolang er bloed door ons hart stroomt’, terwijl het orkest voor een heroïsche begeleiding zorgt. Het resultaat: een kippenvelmoment, zoals er zoveel zijn in Verdi’s Ernani.

Ontdek Ernani